24Grille, het restaurant van het The Westin Book Cadillac Detroit hotel, heeft op aanraden van diens advocaten de rechtszaak tegen reviewwebsite TripAdvisor ingetrokken. Met de terugtrekking wordt eens te meer de complexiteit blootgelegd waarmee honderden Amerikaanse en internationale hotels kampen. Er zijn veel hoteliers die de website willen aanklagen vanwege vermeende laster en omzetverlies door onjuiste of te negatieve recensies. Tot een volledige afgeronde zaak is het tot op heden nog niet gekomen.
*Nooit succesvol*
De aanklacht van het hotelrestaurant was dat de website een onechte review, die vol met roddels stond, weigerde te verwijderen. Het hotel trekt zich terug, nu juristen zeggen dat de zaak tegen TripAdvisor nooit tot een succesvolle uitspraak van de rechter zal leiden. Het desbetreffende Westin hotel spande de zaak in april 2009 aan.
*Niet verantwoordelijk*
De kink zit hem in een Amerikaanse wet uit 1996, die in het leven is geroepen toen het internet in opkomst raakte. De Communications Decency Act bepaalt dat de toonder van een webtekst niet verantwoordelijk is voor de inhoud en strekking wanneer de tekst niet door de maker van de website is geschreven, maar door een derde.
*Achterhaald*
De oproer onder hoteliers tegen TripAdvisor wordt onder meer geleid door Kwikchex, een Brits internetonderneming gespecialiseerd in de online reputaties van bedrijven. Kwikchex meent dat de wet is opgesteld om internetproviders te beschermen en niet van toepassing zou moeten zijn op individuele websites. Bovendien is de wet achterhaald door de komst van social media, waarvan in 1996 nog geen sprake was.
~Frank Lindner~
Rechtszaak tegen TripAdvisor ingetrokken
7 oktober 2010