Vanmorgen presenteerden Jeroen Oskam, Daphne Dekker en Karoline Wiegerink hun boek ‘Innovation in Hospitality Education’ tijdens de ‘Research and Education Day’ van de Association of Dutch Hotel Management Schools in Amsterdam. Op initiatief van het Hospitality Research Centre van Hotelschool The Hague analyseren onderzoekers van toonaangevende internationale hotelscholen de ontwikkeling van Hospitality onderwijs van beroeps- naar hoger onderwijs. Daarnaast bespreken zij de positionering van hotelscholen wereldwijd. In het boek gaan zij in op curriculuminnovatie, de theorie van het experiment, de aard van gastvrij gedrag, informatietechnologie, levenslang leren en ontwikkelingen voor toekomstige curricula.
‘Innovation in Hospitality Education’ behandelt ook vragen als: moet Hospitality management onderdeel worden van bedrijfskundige opleidingen? Zijn de praktische trainingsprogramma's die de identiteit van deze scholen hebben bepaald een overblijfsel van hun beroepsverleden? Of hebben ze bijgedragen aan een succesvolle loopbaan van veel alumni? Het boek maakt duidelijk dat het debat over de balans tussen theorie en praktijk niet alleen de toekomst van het Hospitality management onderwijs zal bepalen, maar ook kan worden beschouwd als een relevante case study in andere zakelijke disciplines.
Jeroen Oskam, Director Hospitality Research Centre, Hotelschool The Hague: “Het boek bevat bijdragen van wetenschappers en deskundigen van hotelscholen en universiteiten wereldwijd over de vraag: hoe kunnen we in ons onderwijs de razendsnelle ontwikkelingen in deze sector bijhouden? De belangrijkste conclusie is misschien dat we van een statisch curriculum naar een voortdurende vernieuwing moeten gaan.”
De geschiedenis van gastvrijheidsonderwijs gaat terug tot het einde van de negentiende en begin twintigste eeuw. De branche richtte hotelscholen op, om het protocol en de praktische vaardigheden te trainen die nodig waren om reizigers van die tijd te ontvangen. Sindsdien zijn de schaal en complexiteit van de gastvrijheidsbranche en haar beroepen veranderd, evenals onze visie op wat een bedrijf gastvrij maakt. De reikwijdte en het opleidingsniveau van hotelscholen zijn overeenkomstig geëvolueerd en Hospitality management is een populaire discipline geworden binnen de traditionele en gerenommeerde hotelscholen en universiteiten.