e-Village publiceert vandaag de 14e editie (2017) van de E-mail Benchmark, het grootste periodieke e-mailonderzoek in de Nederlandse markt. Ook dit jaar laat de E-mail Benchmark weer een paar opvallende uitkomsten zien over e-mailmarketing in de reisbranche. Zo is de gemiddelde click-to-open-ratio (CTO) in 2017 met 14% een van de laagste CTO’s van alle zeventien onderzochte branches, wordt e-mail eindelijk meer op mobiel (12,08%) dan op desktop (10,61%) geopend en is Marketing Automation zowel de grootste trend als de grootste uitdaging.
Deze resultaten zijn, samen met andere resultaten en conclusies, gebundeld in ‘De E-mail Benchmark – Editie 2017’, die vanaf vandaag te downloaden is op de website www.email-benchmark.nl.
Click-to-open-ratio blijft dalen
De gemiddelde click-to-open-ratio (CTO) van de reisbranche is in 2017 met 14% een van de laagste CTO’s van alle zeventien sectoren uit het onderzoeksrapport. In 2012 lag de gemiddelde CTO van de reisbranche zelfs nog op 18,56%. Niet alleen op het gebied van opens zijn de e-mailmarketing-resultaten van de reisindustrie gemiddeld te noemen. Zo ligt de click-through-ratio (CTR) 3,22% onder het gemiddelde van 3,49%, ondanks het feit dat de bounce-ratio (0,50%) met 0,4% boven het gemiddelde zit van 0,46%. Het percentage zit nog ver onder 1%, wat over het algemeen als een goede bounce-ratio wordt gezien.
Mobiel wint eindelijk van desktop
Vorig jaar kon mobiel het nog net niet winnen, maar het tij is inmiddels gekeerd. E-mail wordt dit jaar in de reisbranche voor het eerst vaker geopend op mobiel (12,08%) dan op desktop (10,61%). Ook wordt er op mobiel meer doorgeklikt (1,67% van de totale opens) dan op desktop (1,54%). Ondanks de verschuiving naar mobiel is nog niet iedere organisatie mobile responsive. Inmiddels optimaliseert 83% van alle respondenten zijn e-mails voor mobiel en tablet. 95% houdt nog geen rekening met optimalisatie voor smartwatches.
E-mail stijgt in de marketingmix
Voor een ruime meerderheid van de respondenten (73%) wordt e-mail in 2017 nog belangrijker. Vorig jaar was leadgeneratie nog het belangrijkste doel om e-mailmarketing voor in te zetten. Dat is nu verschoven naar het genereren van traffic naar de website (75%). Meteen daarop volgt het verlenen van service (71%) en het stimuleren van verkoop (62%). Leadgeneratie en branding volgen met respectievelijk 55% en 58%. Om deze doelen te bereiken schrijft 82% van de ondervraagden een plan van aanpak voor e-mailmarketing, separaat of als onderdeel van het marketingplan.
De grootste trend en uitdaging van 2017: Marketing Automation
De belangrijkste uitdagingen in 2017 voor marketeers draaien om automatiseren en data. Ruim 49% van de ondervraagden ziet Marketing Automation als de belangrijkste uitdaging van het jaar. Gevolgd door databasemanagement (37%) en conversie (35%). Marketing Automation is echter niet alleen de grootste uitdaging, maar ook de meest genoemde trend (55%). Op de voet gevolgd door database- en/of eventgestuurde campagnes (49%) en het gebruik van big data (43%). Het is opvallend om te zien dat neuromarketing (1%) wordt genoemd bij ‘anders’; deze is nog niet eerder in de E-mail Benchmark genoemd.
Andere opvallende cijfers:
In de reisbranche wordt het meest op zondag (17,9%) gemaild. Zaterdag staat op de tweede plaats met 16,5%, gevolgd door de donderdag (15,9%).
Conversie (62%) is, net als vorig jaar, de belangrijkste pijler om het succes van e-mailmarketing te meten. Een stijging van 12% ten opzichte van 2016.
E-mailmarketing staat voor het vierde achtereenvolgende jaar op nummer één (94%) van de belangrijkste online kanalen met een stijging van 25% ten opzichte van 2016. SEA/Adwords (56%) en SEO (50%) staan op een tweede en derde plaats.
De reisbranche verstuurt de meeste e-mails rond 17.00 uur. De meeste opens worden rond 18.00 uur gehaald.
Over de E-mail Benchmark
Het onderzoek is uitgevoerd door E-mail Service Provider e-Village en behandelt alle aspecten van het e-mailmarketingvakgebied. De cijfers uit de E-mail Benchmark zijn samengesteld uit meer dan 3,5 miljard e-mails en 17.000 e-mailcampagnes en daarmee is het het grootste e-mailonderzoek in de Nederlandse markt. In totaal komen zeventien verschillende branches aan bod. Hierdoor kunnen marketeers de resultaten in de benchmark altijd met hun eigen situatie vergelijken. Alle cijfers zijn uitgesplitst naar zowel de business-to-business- (B2B) als de business-to-consumer-markt (B2C).
De E-mail Benchmark 2017 kunt u hier downloaden: www.email-benchmark.nl.