Wanneer u 'Revenue Science' toepast op de dynamische prijsstellingstactieken van uw hotel of resort, zijn er drie gebieden die geschikt zijn voor optimalisatie: vraag, capaciteit en prijsgevoeligheid.
De tijd nemen om de basisprincipes door te nemen en opnieuw te beoordelen hoe elk van deze factoren in uw omzetstrategie van cruciaal belang is om uw horecabedrijf te positioneren voor maximale omzetprestaties en groei.
Voor de juiste prijs…
Een van de belangrijkste doelen van de horeca is ook een van haar grootste uitdagingen: hoe de juiste prijs voor de juiste persoon op het juiste moment te bepalen. In een tijdperk van realtime, dynamische prijzen op basis van vraag en klanttype, kan het vinden van effectieve prijsstrategieën die de omzet maximaliseren een complex, tijdrovend proces lijken.
Gelukkig voor hotels is dit waar data-analyse, kunstmatige intelligentie, machine learning en automatisering een enorm verschil kunnen maken. Dit lijken misschien veel gebruikte modewoorden, maar door het toepassen van 'Revenue Science', kunnen hoteliers gemakkelijker prijsstrategieën bepalen die de vraag optimaliseren en de omzetten maximaliseren.
Met de juiste prijsmodellen kunnen hoteliers zelfs een waardevol rendement behalen. Velen hebben een omzetverbetering met dubbele cijfers gerapporteerd na het correct toepassen van geavanceerde analyses op de prijsstelling. Door hoteliers een veel duidelijker beeld van hun gegevens te geven, zorgen analyses voor meer nauwkeurigheid en consistentie - in plaats van instinct en aannames - in het prognoseproces en de 'Beste prijs' (BAR) strategieën.
Rekening houdend ermee dat prijs de belangrijkste hefboom is voor het stimuleren van winstgevendheid in een hotel of resort, laten we ons verdiepen in de drie fundamentele gebieden waar 'Revenue science' analyses hoteliers kunnen helpen concurrerend te blijven en optimale prijsstelling te bereiken.
1. Vraag
Dynamische prijsstelling benadert de vraag als een functie van de prijs. Simpel gezegd: als de prijs stijgt, daalt de vraag. Als de prijs daalt, zal de vraag groter zijn. In aanwezigheid van alle marktomstandigheden en concurrentiedynamiek, evenals de talloze marktsegmenten, wordt prijsstelling volgens deze eenvoudige formule oneindig complex. Analyses helpen bij het beantwoorden van vragen zoals:
- Hoe bepalen we de optimale verkoopprijs?
- Wat is de vraag die op elk prijspunt moet worden bereikt?
- Wat zijn de bijbehorende omzetten die per marktsegment kunnen worden behaald?
2. Capaciteit
Revenue Management wordt het best toegepast in industrieën waar producten 'bederfelijk' zijn. Voor hoteliers betekent dit dat als we een hotelkamer vanavond niet verkopen, deze ook niet meer verkocht kan worden. Die gemiste kans heeft een directe impact op de omzetprestaties. Een van de belangrijkste doelen van elke Revenue Manager is het optimaliseren van de prijsstelling om maximaal te profiteren van de beschikbare capaciteit.
Met een bepaald aantal kamers dat op iedere nacht kan worden verkocht, moeten we ze aan de juiste gast tegen de juiste prijs verkopen. Wat is die optimale prijs op basis van de vraag en de beschikbare inventaris of capaciteit van het bedrijf?
3. Prijsgevoeligheid
De mate waarin de prijs van een product het koopgedrag van de consument beïnvloedt, staat bekend als 'prijsgevoeligheid'. Door prijsgevoeligheid te begrijpen, kunnen hoteliers bepalen wanneer ze specifieke prijzen moeten aanbieden aan elk van hun marktsegmenten om de omzetten te maximaliseren. Een lage gevoeligheid betekent dat prijsveranderingen een relatief klein effect hebben op het aantal gevraagde kamers, terwijl een hoge gevoeligheid betekent dat prijsveranderingen een relatief groot effect hebben op het aantal gevraagde kamers.
Analyses kunnen helpen bij het maximaliseren van omzetten door de prijselasticiteit te berekenen per marktsegment, seizoen, dag van de week, verblijfsduur en dagen tot aankomst om een betere bandbreedte van verkoopprijzen voor één hotel of een groep van hotels te verkrijgen. Door de wetenschap van prijsoptimalisatie toe te passen, krijgt u bewezen best practices voor het creëren van de juiste prijzen voor de juiste klanten op het juiste moment.
De opkomst van geavanceerde analyses en prijsoptimalisatiesoftware in de hotellerie heeft het oneindig veel eenvoudiger gemaakt om prijsstrategieën te creëren die de winst verhogen. Met het aantal factoren en variabelen waarmee rekening moet worden gehouden, is het vrijwel onmogelijk om de hoeveelheid gegevens die nodig is om in realtime te profiteren van consumentengedrag handmatig te verwerken.
Revenue Management systemen vereenvoudigen het complex door de gegevens automatisch te analyseren en optimale prijsbeslissingen te nemen, waardoor hoteliers tijdrovende, handmatige processen kunnen elimineren en zich kunnen concentreren op meer strategische zakelijke beslissingen.
Waar bevindt u zich op uw 'Revenue-Reis'?
Het is nooit te vroeg (of te laat) om een geautomatiseerde, wetenschappelijke omzetoptimalisatie oplossing in uw hotel of resort te testen. Waar u ook bent op uw 'Revenue management'-reis, ontdek de kracht van verbeterde efficiëntie en grotere winstgevendheid.
Waar je ook heen wilt... kom aan met IDeaS.