Ruim een kwart gasten maakt actief gebruik van de Handy

Auteur: David Bakker
1 februari 2018
Ruim een kwart gasten maakt actief gebruik van de Handy

De inzet van de Handy, een smartphone aangeboden door het hotel om
te gebruiken tijdens het verblijf, wordt door ruim een kwart van de gasten gebruikt, zo blijkt uit de eerste analyse bij Novotel Amsterdam Schiphol Airport. Iedere dag registreren zich tussen de 200 en 260 nieuwe gebruikers met de smartphones, waarvan er tot op heden nog niet één is verdwenen. De telefoons worden vooral door Engelstalige (65.7%) gasten gebruikt om informatie over de omgeving in te winnen, maar ook over het hotel en zijn aanvullende services, zo blijkt uit een onderzoek naar de meest bezochte pagina’s binnen de smartphone. Informatie over omgeving en hotel het meest in trek.

Eerste in Nederland

Het hotel is als eerste in Nederland gestart met het aanbieden van de gratis Handy’s. De gasten maken vooral in het weekend gretig gebruik van de mogelijkheden die het apparaat te bieden heeft. Naast de gratis toegang tot internet en bellen is er een grote behoefte aan informatie over de omgeving en het hotel zelf. De maps (22%), browser (20%) en city guide (11%) behoren tot de populairste functies in de sidebar categorie. Maar ook de aanvullende diensten van het hotel zijn met de smartphone gemakkelijk toegankelijk vanuit de homescreen. De roomservice (39%), gourmet bar (15%) en hotel van a t/m z
(10%) zijn in deze categorie de meest bezochte pagina’s.

Informatie winnen

Op de telefoons staan tevens geïntegreerde artikelen. Hierbij scoren de grachten van Amsterdam en informatie over het bollenseizoen het hoogst. Floris Licht, General Manager Novotel Amsterdam Schiphol Airport: “De Handy maakt het inwinnen van informatie een stuk gemakkelijker voor onze gasten. We zien dat ze op een toegankelijke manier
bijdragen aan een completere beleving van hun verblijf. Door iedere keer net die extra stap te zetten, blijven we ons ontwikkelen en de ervaring van onze gasten verrijken.”
Nog niet één apparaat verdwenen. De kansen voor de hotels zelf liggen vooral in het proactief promoten van de Handy, mede door via pushberichten promo’s te versturen om het gebruik extra te stimuleren. De vrees voor diefstal van de telefoons blijkt ongegrond, in de eerste maanden na de invoering is nog niet één apparaat verdwenen.


Oorsprong Handy


Handy is het eerste mobiele besturingssysteem dat is gericht op de horeca. Afgestemd op de behoeftes van zowel reizigers als hoteliers met als doel een systeem te leveren dat hotels voorziet van hogere inkomsten en gasten voorziet van naadloze connectiviteit en content. Het hoofdkantoor van Handy bevindt zich in Hong Kong, waar inmiddels 80% van de hotelkamers een Handy heeft. Dat percentage geldt ook voor Singapore. Wereldwijd zijn inmiddels meer dan één miljoen kamers uitgerust met een Handy.


Novotel Amsterdam Schiphol Airport

Het naast station Hoofddorp gelegen Novotel Amsterdam Schiphol Airport is eind 2015 geopend en telt 314 kamers en 17 vergaderzalen. Het hotel is ontwikkeld volgens de hoge Accor-standaarden voor Duurzaamheid (de Planet 21-gedachte). Zo heeft het hotel specifieke ramen waardoor weinig warmte verloren gaat, is er natuurlijke ventilatie, en zijn er zoveel mogelijk milieuvriendelijke, herbruikbare materialen toegepast. Op het dak van het hotel groeien planten, wat geluiddempend werkt en de levensduur van het dak verlengt.

Overig nieuws