Terwijl de verwachtingen van hotelgasten op het gebied van service, snelheid en personalisatie alsmaar toenemen, zorgt het aanhoudende personeelstekort en stijgende kosten voor een grote uitdaging. De inzet van slimme technologie om de efficiëntie te verhogen is inmiddels de standaard in veel branches, in de hospitality branche valt echter nog grote winst te behalen.
Slechts 11 procent zet technologie in voor een betere gastervaring. Runnr.ai ambieert om dit te veranderen en ontwikkelde hiervoor de eerste volledige generatieve AI-tool, waarmee hotels de communicatie met gasten kunnen automatiseren, terwijl de gasttevredenheid verhoogt en meer inkomsten worden gerealiseerd.
Runnr.ai ontwikkelde een AI-tool waarmee hotels via WhatsApp proactief met gasten kunnen communiceren. Hierbij worden vooraf ingestelde flows en oudere chatbot technologie compleet vervangen door generatieve, zelflerende kunstmatige intelligentie. Dit maakt het mogelijk om gasten op ieder moment van de dag binnen enkele seconden antwoorden van de hoogst mogelijke kwaliteit te geven op vragen en verzoeken waardoor de gasttevredenheid wordt verhoogd. Automatische vertalingen van berichten voor zowel klanten als de receptie naar de moedertaal zorgen daarbij voor extra gebruiksgemak. De effectiviteit blijkt uit de resultaten: meer dan 50 procent van de gasten maakt actief gebruik van de berichten van Runnr.ai en 90 procent plus geeft aan dat de communicatie de kwaliteit van hun verblijf heeft verbeterd.
Daarnaast zorgt de technologie voor een substantiële tijd- en kostenbesparing voor het hotel en de receptie. Tot maar liefst 95 procent van de vragen en verzoeken die normaliter door medewerkers worden afgehandeld worden nu automatisch beantwoord. Ook kan de inzet van Runnr.ai tot wel 65 euro extra omzet opleveren per maand, per kamer, door middel van bijverkoop. Een directe integratie met het huidige hotel property management systems (PMS) zorgt ervoor dat extra items zoals ontbijt en een late check-out direct aan de factuur worden toegevoegd. “Onze technologie levert een unieke combinatie van service, efficiëntie en commercie. Hier is nu meer dan ooit behoefte aan in de hospitality branche met het tekort aan personeel en de opkomst van generatieve AI”, aldus Michiel de Vor, CEO van Runnr.ai.
Bewezen resultaat bij WestCord Hotels
Een van de klanten is WestCord Hotels, met 2300 kamers verspreid over 17 hotels. Sinds de implementatie in begin 2023 heeft Runnr.ai 75 procent van de boekingen weten te bereiken en de communicatie bij deze gasten geautomatiseerd. Dit leverde een extra omzet van tot wel 50 euro per kamer, per maand.
IT Manager, Maurits Bots: “Runnr.ai geeft onze teams in de hotels meer tijd om met gasten door te brengen en om zich op hun vragen te concentreren. Kortom: een betere service te leveren. Daarbij gebruikt het merendeel van onze gasten bij WestCord WhatsApp al dagelijks, kunnen zij via dit kanaal met het grootste gemak hun vragen stellen en krijgen zij met Runnr.ai in no time de beste antwoorden. Een win-win-win!”.
Een miljoen euro voor internationale expansie
Sinds de oprichting in november 2022 heeft Runnr.ai meer dan 100 hotels aangesloten die gebruik maken van de gastcommunicatietechnologie en beantwoordt maandelijks ruim 60.000 unieke vragen van hotelgasten. Voor de verdere groei heeft Runner.ai één miljoen opgehaald. Deze financieringsronde, met deelname van Golden Egg Check, diverse Angel Investors zoals hospitality tech investeerder en ondernemer Roland Zeller (ex-GetYourGuide), Marnix van der Ploeg (ex-Booking.com) en Hans Pieters (Utrecht City Concepts), werd geleid door Arches Venture Capital.
Over Runnr.ai
Runnr.ai is opgericht door Michiel de Vor, Maarten Fugers en Steven Oliemans, oud-medewerkers van o.a. Booking.com, Tripaneer en Catawiki. Sinds de oprichting in januari 2023 heeft Runnr.ai al meer dan 100 hotels die gebruik maken van de gastcommunicatie technologie waaronder WestCord Hotels, Utrecht City Concepts en Saillant Hotels en worden er maandelijks ruim 350.000 unieke gesprekken met hotelgasten gevoerd. Het doel is om internationale marktleider te worden in de geautomatiseerde klantenservice in de hospitality.