De term Obamacare (de populaire term voor de Affordable Care Act, de wetgeving die gezondheidszorg voor iedere Amerikaan toegankelijker en
betaalbaarder moet maken) is inmiddels welbekend. Hier in Amerika, maar ook ver daarbuiten. Binnenkort (1 oktober) is het zover: een volgend belangrijk punt van het healthcare reform plan gaat dan officieel van start; het door de overheid beheerde uitwisselingsplatform, waarbinnen allerlei gezondheidszorgpakketten worden aangeboden aan, en kunnen worden vergeleken door, consumenten.
*Financieel snel kopje onder*
De meesten zijn het er wel over eens dat een goed zorgpakket, toegankelijk voor iedereen, hard nodig is in een land waar menig hardwerkende medewerker financieel snel kopje onder kan gaan na een tegenvallende ziektepost, omdat die tot op heden vaak grotendeels privé moest worden opgehoest. Maar niet iedereen staat te springen bij de nieuwe zorgverzekeringswet. Veel werkgevers zien met de invoering van deze wet hun kosten flink stijgen en proberen van alles om dat tegen te gaan.
*2,1 miljoen medewerkers*
Een grote werkgever als Walmart (met kolossale supermarkten door heel Amerika en een geschatte 2,1 miljoen medewerkers) begon enkele maanden geleden een grote wervingscampagne om extra parttimers aan te trekken. Analisten hadden becijferd dat door het slechte bijvullen van de schappen veel omzet verloren ging. Dus, om die schappen beter bij te vullen, moesten er meer parttimers worden aangetrokken. Nu lijkt het er meer op dat Walmart bewust het aantal fulltimers heeft weten terug te dringen om zo deels onder de extra kosten uit te komen die de Affordable care Act voor hen als werkgever met zich gaat meebrengen.
*McDonald's en Starbucks*
Alleen fulltimers worden verplicht gedekt onder dit plan, voor parttimers is er niets geregeld. De verschuiving van fulltimers naar parttimers binnen Walmart schijnt inmiddels enorm te zijn en de media ruiken lont en stellen een en ander al aardig ter discussie.
Maar is Walmart de enige die er onderuit probeert te komen? Zeker niet. Vergelijkbare aantijgingen zijn gedaan richting grote werkgevers als McDonald's en Starbucks. Het is vaak niet hard te maken, maar iedereen begrijpt dat er financieel veel op het spel staat voor betrokken bedrijven, dus het 'fine tunen' van hun personeelsbeleid is op zich niet raar. Of dat op termijn in het beste belang van de medewerker is valt te betwijfelen. Wij als bedrijf vallen niet onder deze wetgeving, omdat het verplicht moeten aanbieden van een zorgverzekering door een werkgever pas geldt vanaf 50 fulltime medewerkers. Daar zijn we nog lang niet.
*Pieken in oplichting*
De invoering van het hele plan gaat sowieso niet over rozen, want er wordt nu ook meer en meer gewaarschuwd voor oplichterij. Consumentenbonden en -groepen als Fraud.org, divisie van de Federal Trade Commission voor marketingpraktijken, geven waarschuwingen aan hun leden over de pieken in oplichting, gebonden aan de uitrol van van het online zorgplatform in oktober.
*Medische identiteiten stelen*
De Affordable Care Act werd in 2010 bekrachtigd, maar er zijn nog veel details die moeten worden gladgestreken en oplichters maken daar graag gebruik van. Het doel voor fraudeurs is om complete medische identiteiten te stelen, inclusief iemands adres, sofinummer, huidige zorgverzekeringsnummer en medische geschiedenis.
*Sofinummers doen $1*
Die informatie helpt dieven om medische zorg te krijgen, geneesmiddelen op recept te kopen, frauduleuze verzekeringsclaims bij de overheid in te dienen, et cetera. Sofinummers leveren op de zwarte markt ongeveer $1 op, maar medische dossiers zijn veel lucratiever voor oplichters en leveren tot $50 op.
*Kosten zijn gestegen en niet gedaald*
Wij zelf bekijken alles met een schuin oog, omdat we het aan de ene kant geweldig vinden voor dit land dat er eindelijk wetgeving is die zorgverzekering beter structureert. Maar aan de andere kant zien we ook dat we er nog lang niet zijn. De belangrijke andere peiler van de Affordable Care Act is dat zorg circa 20 procent goedkoper moet worden voor iedereen, door open marktbeleid onder de aanbieders, maar tot op heden zijn de kosten eerder met 20 procent toegenomen. Dus die 20 procent reductie straks brengt ons eigenlijk uit op nul verandering
Rembert Vonk, "www.excellentvacationhomes.com":http://www.excellentvacationhomes.com/
RV Aantijgingen tegen McDonald's en Starbucks
21 augustus 2013