RV 'To sue or not to sue'

13 november 2012
RV 'To sue or not to sue'

Ja hoor! Afgelopen vrijdag was het zover: ook wij zijn officieel onderdeel geworden van het Amerikaanse aanklaagsyteem. De nogal doorgeslagen benadering van klantrecht heeft ons nu ook bereikt.
Een lokale advocaat heeft het op zich genomen om het recht op schadevergoeding van een voormalige gast in één van onze vacation homes te verdedigen.

*Vervelende verrassing*
Misschien mogen we helemaal niet klagen, maar na het ruim een jaar bezig te zijn met het runnen van ons goed groeiende bedrijf komt zo’n brief toch als een erg onaangename verrassing. Want, laten we eerlijk zijn, dit land heeft een twijfelachtig imago waar het aankomt op het elkaar aanklagen met als enige doel de tegenpartij financieel zo ver mogelijk uit te kleden. De ene advocaat maakt het nog gekker dan de andere en als zo’n aanklacht vijf maanden na dato pas binnenkomt, dan voel ik de bui van een blijvende emotionele schadevergoeding al hangen…

*Snelle service*
De gast in kwestie had het prima naar de zin in onze vakantiewoning en tijdens hun verblijf had ik een erg leuk contact met haar, nadat ze gebeld had om door te geven dat een paneel van de zwembadafscherming was los gewaaid na de stevige storm de nacht ervoor. Ik ben nog dezelfde ochtend het scherm gaan repareren, tot groot genoegen van mevrouw, want zo’n snelle service had ze niet verwacht. Mevrouw had lange tijd in de buurt gewoond, was nu naar een stad noordelijker in Florida verhuisd, maar familie deed haar nog regelmatig deze kant op trekken. Omdat het huis haar zo goed beviel, speelde ze al met de gedachte vaker per jaar terug te komen en van dezelfde woning gebruik te maken.

*Bezorgd*
De dag van vertrek belde ze ’s ochtends met ons kantoor om door te geven dat ze de middag daarvoor door één van de kunststof tuinstoelen was gezakt die bij het zwembad staan. Ze was gaan zitten en er volledig doorheen gezakt, met als gevolg wat flinke blauwe plekken en een hechting in haar been. Uiteraard leefden wij mee en waren bezorgd om haar welzijn. Ze zei ons niet bezorgd te hoeven zijn, ze voelde zich namelijk al een stuk beter maar voelde zich bezwaard dat de stoel kapot was gegaan. Gezien de omstandigheden, en het feit dat de gast bij ons voor dergelijke schade gedekt was, stelden wij dat ze zich daar echt geen zorgen om hoefden te maken.

*Persoonlijk benaderd*
Ongeveer een week later heb ik haar nog eens gebeld om te vragen hoe haar herstel verliep en het feit dat ik haar nog eens persoonlijk benaderde vond ze zo geweldig dat ze zeker terug zou komen. En het herstel verliep zeer voorspoedig. Daarna hebben we nooit meer iets gehoord. Tot afgelopen vrijdag, via haar advocaat.

*Graantje meepikken*
Het ziekelijke in dit land is dat veel advocaten via ziekenhuizen en klinieken heel eenvoudig nieuwe patiëntinformatie kunnen verkrijgen van iedere patiënt die bij opname/inschrijving aangeeft het slachtoffer te zijn van een incident dat plaatsvond buiten de thuisomgeving. Bijvoorbeeld een auto-ongeluk, een bedrijfsongeval, een tuinstoel die doorzakt, et cetera. Vervolgens komen die patiënten op de mailinglijst van meerdere advocaten die elk zeer agressief hun services aanbieden, in de hoop (wetenschap eigenlijk) zelf een flink graantje mee te kunnen pikken als ze het slachtoffer mogen verdedigen (ze kunnen vaak tot 35 procent van de geïnde gelden factureren, hetgeen het zeer de moeite waard maakt).

*Altijd voorbereid*
Wat bezielt onze gast in kwestie om nu, ongeveer vijf maanden na dato, alsnog een advocaat in de arm te nemen?
Ik heb geen idee, maar twijfel er geen moment aan dat ik binnenkort meer zal weten. Gelukkig hebben zowel de eigenaar van de vakantiewoning zelf (die stellen ons in dit soort gevallen schadevrij) en wij als managementbedrijf een aansprakelijkheidsverzekering. De verzekeringsmaatschappijen zullen nu hun eigen advocaten gaan inzetten om de schade zoveel mogelijk te beperken. Ik ben benieuwd wat de wijze les uit deze nieuwe ervaring gaat worden. Eén ding weet ik al zeker: in geval van altijd mogelijke toekomstige incidenten zal het voor ons niet zo zeer de vraag zijn ‘to be sued or not to be sued’, maar meer ‘how soon to be sued’. Wij zullen daarom altijd op het ergste voorbereid blijven. Dat is in de claimcultuur van dit land waarschijnlijk een verstandig besluit.

Rembert Vonk, "ExcellentVacationHomes.com":http://www.ExcellentVacationHomes.com

Overig nieuws