RV We worden rijk!

13 maart 2013
RV We worden rijk!

Zo, het hoge woord is eruit: het gaat goed met ons bedrijf. Het druist een beetje in tegen de gemiddelde opinie binnen onze lokale markt, maar een paar grotere spelers zien ook duidelijke verbetering.
Wij zien mooie groei in de afgelopen zes maanden en nog meer in de forecast voor het komende halfjaar.

*Een huis voor een kamerprijsje*
Velen klagen niet zozeer over de bezetting van de vacation homes, maar wel over de prijzen die flink onder druk zouden staan. En ja, veel vacation homes, vaak met drie of meer slaapkamers, worden verhuurd tegen prijzen waar je een enkele hotelkamer nog niet voor kunt vinden. Laat staan een hotelkamer die dezelfde ruimte en voorzieningen biedt als een vacation home (zoals een volledig ingerichte keuken, verwarmd privézwembad met spa, game room met biljard en air hockey, et cetera).

*Miljoenen in 30 seconden*
Het huren van een vacation rental home in plaats van een hotelkamer reserveren wordt steeds gewoner. Ruim twee jaar geleden presenteerde een grote website (HomeAway.com), gespecialiseerd in de vacation home rental markt, zich tijdens de Superbowl. De halve minuut durende advertentie kostte miljoenen dollars, maar toonde aan dat men geloofde in het potentieel van dit opkomende verblijfssegment. Dat geloof is alleen maar sterker geworden.

*Echt geld verdienen via internet*
De kunst is om aan de juiste gast te verhuren. Vele vacation rental management-bedrijven (er zijn er zo’n 500 actief in Centraal Florida) werken met de grote tour operators die vliegtuigen vol naar dit gebied brengen (uiteraard bekend vanwege Walt Disney World, Seaworld, Universal Studios en sinds kort ook Legoland). De touroperators garanderen flinke volumes, maar beperkt netto inkomen per nacht. In het eerste opzicht niets mis mee, want het levert een prima bezetting op, maar als je echt geld wilt verdienen (en daarmee de huiseigenaar ook) kun je beter je eigen markt opzoeken, via het internet.

*De gast betaalt de volle mep*
Al onze vakantiewoningen staan natuurlijk op het internet, maar veel belangrijker, kunnen gevonden worden op meer dan 25 binnenlandse en buitenlandse websites. Dat levert ons zoveel exposure op dat de kans dat 'die ene gast die bereid is de volle mep direct aan ons te betalen' ons vindt heel groot is. Daarmee omzeilen wij alle tussenpersonen die anders een graantje mee moeten pikken. Resultaat, al het geld komt onze kant, en daarmee die van de huiseigenaar, op. Dit 'meer geld' in het laatje van de eigenaar wordt gebruikt om de woning beter te onderhouden, te renoveren, opnieuw te meubileren, et cetera.

*Het drievoudige dan van de tour operator*
Klinkt misschien allemaal zo makkelijk, maar de kosten gaan ook hier voor de baten uit. Eind vorig jaar hebben we na behoorlijk wat wikken en wegen ruim 6.000 dollar geïnvesteerd om hogere page rankings in de zoekresultaten te krijgen op de diverse websites. Een forse marketinguitgave die nu vruchten begint af te werpen. Gesteund door de goede resultaten gaan we dit binnenkort nog een keer doen, voor nog eens vijf vacation homes onder ons management. Al met al levert het meer op dan verwacht, en de netto-opbrengst per nacht is vaak het dubbele tot drievoudige van de tour operator opbrengsten. Tel uit je winst.

*Pensioen?*
Kunnen we al met pensioen? Nou nee hoor, nog zeker 20 jaar lekker werken te gaan. Al is het al omdat ook hier in Amerika een gegarandeerde pensioenleeftijd net zo min zeker is.

Rembert Vonk, "Excellent Vacation Homes":http://www.excellentvacationhomes.com/

Overig nieuws