Nu de hotellerie uit het dal kruipt en ook de zakelijke markt een vorm van herstel laat zien, vragen veel hoteliers zich af hoe ze hun B2B-sales afdeling moeten gaan inrichten. Het antwoord wordt gegeven op HotelSummit, waar salesexperts Mihaly Laszlo en Marieke de Witte tijdens hun college dieper in gaan op de veranderende structuren binnen de salesafdeling.
“Er is een mindshift nodig”, vertelt Mihaly Laszlo. “De hotellerie heeft in een pre-coronatijdperk saleskansen in de zakelijke markt laten liggen en te veel ingezet op de steady business van de OTA’s . De hotels die er wel voor kozen om een eigen salesstructuur in te bedden in de organisatie beoordeelden hun sales- en accountmanagers op deals, cijfers en marges, maar sales is vandaag de dag veel meer dan dat.”
De ervaren salesconsultant doelt daarmee op de duurzame relatie die met een klant opgebouwd dient te worden. “Sales is meer dan alleen kamers of een zaaltje verkopen. Als hotelorganisatie moet je je verdiepen in de klant. Zijn er überhaupt raakvlakken en redenen waarom die klant een partnership met jouw hotel wil aangaan? Zo niet, ga dan ook geen relaties bouwen. Indien wel, zorg dan dat je jouw organisatie echt verbindt met de organisatie van je klant. Mensen in sales moeten die verbindingen gaan faciliteren. Dan komen de deals, cijfers en marges echt wel.”
Het college
“Ik denk dat veel hoteliers zich moeten afvragen hoe zij willen dat ze hun salesstructuren gaan vormgeven”, vervolgt Laszlo. Ik zal de kritische vraag tijdens mijn college met Marieke de Witte aan de hoteliers in de zaal stellen. Wat wil je met sales? De mindshift zit in de structuren en tijdens het college gaan we daar dieper op in. Hoe maak je de verbinding met de klant? Welke punten in het salestraject zijn cruciaal en hoe zorg je ervoor dat je de wensen van de klant goed in kaart brengt om het tot een succesvol huwelijk te volbrengen? En … ben je als bedrijf ook in staat om die mindshift écht te maken?
Marieke de Witte en Mihaly Laszlo geven antwoord op die vragen tijdens het college ‘Het heruitvinden van B2B Sales’. Het college vindt plaats tijdens HotelSummit, in het Postillion Hotel Utrecht Bunnik op maandag 15 november 2021.
Over HotelSummit
HotelSummit is hét jaarcongres voor het hoge hotelmanagement met een inhoudelijk, informatief en inspirerend programma. Het congres heeft ieder jaar een rode draad. De rode draad wordt jaarlijks vastgesteld in overleg met de Raad van Advies en het thema dit jaar is: Een nieuw begin. Hier kunt u het volledige programma bekijken. HotelSummit 2021 vindt plaats op 15 november in het Postillion Hotel Utrecht Bunnik.