In de winter van 1995 verbleef ik, als lid van het researchteam van de International Hotel & Restaurant Association, in een prachtig Weens Grand Hotel alwaar een tweedaagse 'technology think tank' plaatsvond. Voor de bijeenkomst was de top van de internationale hotellerie uitgenodigd.
Uiteraard werd er gepresenteerd met het toen nog tamelijk revolutionaire powerpoint; in het midden van de zaal stond een toen al sterk verouderd type beamer opgesteld. Het apparaat had de omvang van een kleine auto, maakte een hels kabaal en produceerde een zeer matige beeldkwaliteit.
Toen de directeur van het hotel aan onze teamleider vroeg of alles naar wens was, zag hij zijn vraag beantwoord met een serie tegenvragen. Hoe belangrijk was de MICE-markt voor het hotel? Welk percentage van de MICE-klanten gebruikte een beamer? Wat waren de verwachtingen met betrekking tot het gebruik van deze technologie in de toekomst? De hoteldirecteur vertelde dat de MICE-markt reuze belangrijk was; meer dan de helft gebruikte een beamer; in de toekomst zou dat alleen nog maar toenemen.
Investeer dan in een behoorlijke beamer, was het advies van teamleider Michael D. Olsen, die daarmee de kern van het door hem ontwikkelde 'co-alignment principe' demonstreerde. Volgens dit principe is het van eminent belang om te zorgen voor een afstemming tussen de strategische keuze (de MICE-markt), de inzet van middelen (de beamer) en het bedrijfsresultaat. Eind maart overleed Michael Olsen en daarmee verloor de internationale hotelindustrie een toonaangevend boegbeeld voor strategisch management.
Olsen was verbonden aan de niet bijster beroemde Virginia Tech University en bleef zijn werkgever trouw, ook toen zijn ster tot grote hoogte gestegen was. Zijn eerste buitenlandse optreden was in Den Haag, waar toenmalig hotelschooldirecteur Ewout Cassee in 1979 een internationale conferentie organiseerde in het kader van het 50-jarig bestaan van Hotelschool Den Haag. Het bleek voor Olsen het begin van een grote internationale carrière en een levenslange vriendschap met Ewout Cassee. Olsen was gastdocent aan alle grote hotelopleidingen ter wereld, sprak op internationale congressen en was 'board room consultant' van grote hotelketens, ministeries en NGO´s.
Onvermoeibaar reisde hij de wereld rond om zijn verhaal te vertellen en mensen op te leiden. Het onder zijn leiding in 1995 uitgebrachte White Paper over de toekomst van de hotelsector in de 21e eeuw, bevat een reeks voorspellingen die anno 2012 zeer herkenbaar zijn en realiteit zijn geworden. Ik heb veel van Mike Olsen geleerd en zal hem node missen. Moge hij in vrede rusten.
HM302012