Sander Allegro: Hotel van de Toekomst

Auteur: Sander Allegro
Columns Sander Allegro 17 november 1998
Sander Allegro: Hotel van de Toekomst

 

Het is er dan toch gekomen: het hotel van de toekomst. Het staat echter niet in Houten, en Chriet Titulaer heeft er geen bemoeienis mee gehad. Het 'futurologische' hotel staat in Manilla (Filippijnen) en is daar bekend onder de naam Pan Pacific Hotel Manila. Het hotel hangt niet van de 'gadgets' aan elkaar, maar is een buitengewoon goed doordacht en innovatief vijfsterrenconcept.

De mensen achter het concept hebben hun streven als volgt verwoord: 'een zorgeloze gastvrijheidservaring tot stand brengen door ‑ zonder compromis ‑ verwachtingen te overtreffen'. En dat lukt ze ook nog. Het hotel is gebaseerd op een butlerconcept. De butler is ‑ naast de general manager ‑ dan ook meteen de enige functionaris in het hotel. Hij schrijft de gast in en uit (in de lift of in diens kamer); maakt de kamer schoon; verzorgt de was en de roomservice; et cetera. Alle andere zaken zijn uitbesteed; van technische dienst tot financiële administratie; van food & beverage tot healthclub.

Het hele hotel is gebouwd met de gast in gedachten. De kamers zijn ruim, modern en bieden alle ruimte voor werken en ontspanning. Een computer met Internetverbinding, printer, scanner en fax zijn standaard. Hetzelfde geldt voor de mobiele telefoon en pieper die gratis ter beschikking gesteld worden. Verder zijn er twee tv's (één boven het bad), vier telefoons en een complete stereoset met CD collectie, een koffiezetapparaat en alle andere, meer gebruikelijke zaken.

Een verblijf in dit hotel is 'zorgenvrij': als je wilt wordt alles voor je geregeld. Je butler pakt de koffer uit, zorgt dat je pak gestoomd wordt ‑ bij de prijs inbegrepen ‑ voorziet je van informatie, bevestigt je terugvlucht, enzovoort. Wanneer je iets in je kamer wenst te eten, kun je kiezen uit het aanbod van maar liefst veertig restaurants; allen in het hotel gevestigd. En allemaal uitbesteed. Uiteraard wordt de roomservice verzorgd door de butler. De butler informeert naar je wensen: hoe laat mag de kamer worden gereinigd; hoe laat wenst u uit te checken; ... Alles wordt piekfijn geregeld. Elke butler heeft zo'n vier kamers onder zijn of haar hoede.

Ontbijt, 'afternoon tea' en aperitief worden geserveerd in de businesslounge op de 21e verdieping. Alle genoemde consumpties zijn inbegrepen in de kamerprijs. De lounge zelf heeft, naast comfortabele zitjes en een prachtig uitzicht, vergadertafels (gratis), een grote vleugel (voor de gasten), een biljart en een actueel gehouden collectie boeken en tijdschriften.

Dat zal wel onbetaalbaar zijn, hoor ik u denken. Mis! Het hotel is niet duurder dan de traditionele concurrenten. Wat echter minstens zo interessant is, is het hoge rendement van dit hotel. Hoe ze dat doen? Wordt vervolgd!

Overig nieuws