Sander Allegro: Hotels are hot!

Auteur: Sander Allegro
Columns Sander Allegro 12 oktober 2004
Sander Allegro: Hotels are hot!

Wanneer het gestart is weet ik niet precies, maar een ding lijkt duidelijk: hotels zijn weer helemaal in. Nadat ze jarenlang een beetje meewarig werden bekeken - als achterhoede van het bedrijfsleven - staan ze nu weer volop in de schijnwerpers. En terecht. Op wereldschaal is en blijft toerisme de nummer 1, als het gaat om groei en potentieel. Dat vertaalt zich in toenemende aandacht van de media.

In internationale business-tv-programma’s zie je steeds vaker hotelbazen komen uitleggen wat hun strategie is. Kampioen interviews geven is David Michels van Hilton; hij legt telkens weer uit - aan iedereen die het maar horen wil - dat investeren in zijn hotelgroep een verstandige zet is. Ook in Nederland lijkt de zakelijke pers steeds meer aandacht te krijgen voor de sector. Alleen al dit jaar besteedde NRC Handelsblad meerdere malen paginagroot aandacht aan ontwikkelingen in de Nederlandse hotellerie. (En echt niet alleen als het om slecht nieuws ging.)

Ook vanuit ‘de zachte hoek’ is er veel media aandacht: met name de lifestylebladen buitelen over elkaar heen om de nieuwe, gedurfde hotelconcepten in beeld te brengen. Wederom: terecht. Nederland spreekt een woordje mee met prachtige, slimme en vernieuwende hotelconcepten die als paddestoelen uit de grond lijken te schieten. In Amsterdam opende onlangs het nieuwe Lloyd’s hotel. Een gedurfd en vernieuwend concept. (Dat ik onlangs tijdens een zondags bezoekje aan het restaurant van dit hotel op zeldzaam onbeschofte wijze werd bejegend, zullen we maar als een kinderziekte beschouwen.)

Ook het Golden Tulip Art, het spectaculaire Dorint Sofitel op Schiphol, het IBIS Amsterdam Westcorner en het vernieuwde Banks Mansion hotel werden de afgelopen twaalf maanden toegevoegd aan het Amsterdamse hotellandschap . Later dit jaar staat nog de opening van The College Hotel op het programma, terwijl we in de komende jaren getrakteerd gaan worden op een spiksplinternieuw CASA 400, een nieuw Amrath-hotel in het Scheepvaarthuis, een nieuw hotel bij de RAI (zou het er nu dan eindelijk echt van komen?) en nieuwe ontwikkelingen op de Zuid-as.

Dat is alleen nog maar Amsterdam. Ook de rest van Nederland staat niet stil. In Maastricht openden de hotelvernieuwers van La Bergère hun nieuwste parel aan de kroon: het design-budgethotel St-Martenslane. Een goed doordacht en prachtig uitgevoerd concept dat een ongekende prijs-kwaliteitverhouding biedt. Het was voor mij als gast nog even wennen dat ik borg moest betalen voor de afstandsbediening, maar verder is het een concept waar je snel je hart aan verpandt.

Ook op andere plekken in Nederland gebeurt het nodige, wat blijkt uit de gestaag groeiende lijst van hotelontwikkelingsprojecten. Met al die nieuwe ontwikkelingen schudden we als sector langzaam maar zeker het imago van saai en behoudend van ons af en worden we eindelijk zo hip als auteur Herbert Ypma ons graag ziet. Woonbladen hebben de ‘hotelstijl’ al als trend aangewezen. Hotels zijn ‘relaxed’ in de beste betekenis van het woord.

HM302004

Overig nieuws