Het tekort aan personeel blijft de horeca parten spelen. Ondernemers zitten met hun handen in het haar en moeten zich in bochten wringen om hun zaak draaiende te houden. Iedereen hoopt op betere tijden, maar gaan die komen? De demografische trends in Europa tonen een langzame, maar duidelijke afname van het aantal jongeren dat beschikbaar komt op de arbeidsmarkt; terwijl dit traditioneel de groep is waaruit de horeca het overgrote deel van de medewerkers recruteert.
Toch is de hoofdreden van de problemen niet een demografische. De op volle toeren draaiende economie biedt jonge, energieke en dienstverlenend ingestelde jongeren een ruime keuze aan banen. Met name ‘nieuwe-economie-bedrijven’ blijken zeer succesvol in het aantrekken van jongeren. Hoe doen ze dat toch?
Een deel van het antwoord wordt duidelijk wanneer je de personeelsadvertenties van deze ondernemingen vergelijkt met die van horecabedrijven. Een typische horeca-advertentie in de zaterdageditie van een groot dagblad; de allergoedkoopste rubrieksadvertentie zonder opsmuk: 4**** hotel in A’dam zkt. Banquet Waiters (m/v). Erv. + beheersing NL taal vereist. Salariëring volgens Horeca CAO. Voor info en soll. neemt u contact op met Mw. J. Jansen, PB 1234, Amsterdam.
Enkele pagina’s verderop zoekt een bedrijf uit de nieuwe economie ‘order pickers’: een mooie naam voor magazijnmedewerkers. Hun niet grote, maar wel flitsend vormgegeven advertentie, toont foto’s van jonge mensen, en begint zo: Robin, Yamina, Gerald en Karijn zoeken hippe collega’s voor flexibel werk in een dynamisch bedrijf. Ben jij iemand die van aanpakken weet; zoek je een leuke bijverdienste, of ben je op zoek naar carrieremogelijkheden? Kom dan eens praten, want er is veel mogelijk! Voor info kun je bellen met Karim of Jort; of surf naar www.jobfun.nl. Voor nieuwe medewerkers ligt als welkomscadeau een prepay mobiele telefoon klaar, met fl 200,- beltegoed.
Ik hoor u al denken: dat is geen goede vergelijking! Dat zijn appels en peren! Dat is niet eerlijk! Toch vissen beide advertenties in hetzelfde deel van de arbeidsmarkt, en kun je er vergif op innemen dat advertentie II heel wat meer - en kwalitatief betere - reacties oplevert dan advertentie I.
Waar de horeca nog steeds de eisen blijft benadrukken die aan de werknemer gesteld worden, hebben andere bedrijfstakken allang door dat de rollen zijn omgedraaid. Wat heb je als werkgever te bieden? Hiertoe behoort zeker niet alleen de beloning, maar vooral ook het werkklimaat en de ontwikkelingsmogelijkheden. Natuurlijk zijn er ook horecabedrijven die de creativiteit die ze aan de dag leggen bij het werven van gasten, tevens gebruiken voor de werving van personeel. Deze bedrijven hebben ervaren dat een eigentijdse advertentie meer kost, maar per saldo ook meer oplevert. Hopelijk zien we heel binnenkort voor het allerlaatst de tenenkrommende zin: Betaling volgens CAO.
Betaling volgens CAO? Dat is toch een wettelijke verplichting? Je kunt er net zo goed inzetten dat iemand gratis mag ademhalen…