Sandton in de fout bij berichtgeving Hotel Broel

22 januari 2016
Sandton in de fout bij berichtgeving Hotel Broel

Op de redactie ontvingen we een brief van het advocatenkantoor van de familie Lodrioor, de eigenaren van Hotel Broel in Kortrijk. Zij reageren op de, in
hun ogen, foutieve voorstelling van zaken zoals die in "het persbericht van Sandton":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/sandton-neemt-gedwongen-afscheid-van-hotel-broel-in-kortrijk-16789/ wordt voorgespiegeld. Het is niet de eerste keer dat "Sandton wordt betrapt op een verkeerde voorstelling van de waarheid, getuige de berichtgeving op hospitality-management.nl in 2014.":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/update-sandton-onder-vuur-16375/ Toen kwam al aan het licht dat de relatie tussen Sandton en Hotel Broel slecht was en dat er een schijnbaar onwerkbare situatie was ontstaan.

*Lees hieronder de toegezonden brief van het advocatenkantoor van de eigenaren van Hotel Broel:*
Bij deze wensen mijn cliënten, de N.V. Vandecasteele en de familie Vandecasteele te reageren op diverse artikels omtrent het faillissement van Sandton Exploitatie Broel te Kortrijk en m.n. de bewering dat één en ander zou te maken hebben met onwil tot investeren door mijn cliënte, dan wel de weigering om het gebouw te verkopen.

Er werd in 2010 een erfpachtovereenkomst afgesloten met zeer duidelijke afspraken. SANDTON EXPLOITATIE BROEL was alleen verantwoordelijk voor onderhoud, herstel en eventuele investeringen in het gebouw waarvan zij de staat kende. Enkel indien er belangrijke herstellingen aan het dak zouden nodig zijn zou de familie VANDECASTEELE tussenkomen in de kosten.

Van in den beginne zijn er betalingsproblemen geweest. De familie VANDECASTEELE heeft steeds begrip getoond en is akkoord gegaan met een vermindering van de maandelijkse vergoedingen te betalen door SANDTON. De situatie is een eerste maal geëscaleerd eind 2013 – begin 2014 toen er niets meer werd betaald door SANDTON EXPLOITATIE BROEL. Ook dan heeft de familie VANDECASTEELE zich finaal toegeeflijk opgesteld : in juni 2014 werden de maandelijkse vergoedingen herleid met ongeveer 45%.

Sinds de overeenkomst afgesloten in juni 2014 werden de maandelijkse vergoedingen zelden of nooit tijdig betaald tot in september 2015 alle betaling werden gestopt zodat de familie VANDECASTEELE verplicht was zich tot de rechtbank te wenden.

De familie VANDECASTEELE heeft zich steeds uitdrukkelijk bereid verklaard haar verplichtingen te respecteren, m.n. herstel van het dak indien nodig – de noodzaak ervan staat op heden niet vast. De familie VANDECASTEELE wenste echter niet op te draaien voor de gevolgen van gebrekkig onderhoud van het gebouw door SANDTON EXPLOITATIE BROEL en/of investeringen die contractueel ten laste van SANDTON EXPLOITATIE BROEL vallen. Partijen waren het er wel over eens dat eventuele werken aan het dak tegelijk moesten uitgevoerd worden met andere werken te financieren door SANDTON om de periode van overlast zo kort mogelijk te houden. SANDTON EXPLOITATIE BROEL wenste of kon echter niet te investeren in het hotel wegens gebrek aan middelen zodat hierover nooit concrete afspraken konden worden gemaakt.

In die omstandigheden drong SANDTON EXPLOITATIE BROEL aan op een verkoop van het gebouw – wat vreemd voorkomt gelet op het gebrek aan middelen. Er werd echter nooit een ernstig bod geformuleerd.

De situatie is eenvoudig. Uit de jaarrekeningen, die publiek beschikbaar zijn, blijkt dat SANDTON EXPLOITATIE BROEL in de periode 2010-2014 meer dan 2.400.000 EURO verliezen heeft opgestapeld. Er was aldus een fundamenteel probleem qua rendabiliteit. Het systematisch gebrek aan geld maakte dat SANDTON EXPLOITATIE BROEL bespaarde op onderhoud en herstellingen wat zich permanent liet zien in voelen in de werking en de staat van de infrastructuur. Het faillissement heeft aldus niets te maken met discussies over investeringen doch enkel met het feit dat SANDTON EXPLOITATIE BROEL van in den beginne zwaar verlieslatend was.

De familie betreurt het faillissement ten zeerste en leeft mee met het getroffen personeel. De familie begrijpt niet hoe een goed draaiend hotel, een begrip in Kortrijk, op 5 jaar tijd teloor is kunnen gaan.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws