Schoonmakers van Hotel Okura in Amsterdam introduceerden gisteren een nieuw schoonmaakconcept: de "Zelfschoonmaakservice" (Self Cleaning Service). In dit nieuwe concept maakt de gast zelf de hotelkamer schoon.
De gasten kunnen de gele handschoen aantrekken en zichzelf helpen aan een glanzende, frisse kamer. Door het goede werk van de gasten hoeven de schoonmakers niet langer afgebeuld en uitgebuit naar huis te gaan.
De eerste en uitvergrote deurhanger met uitleg van het concept wordt door de schoonmakers aan Hotel Okura en schoonmaakbedrijf EW aangeboden. Daarna kunnen de deurhangers in normale vorm aan de gasten worden uitgedeeld.
Werkdruk is niet normaal
Volgens supervisor Nurdan Ozcan moeten ze dit nieuwe concept wel introduceren: 'Wij werken nu zo hard dat onze schouders, nek, rug en armen pijn doen. En ook geestelijk worden we ziek van de gang van zaken.' Hotel Okura en EW hebben eerder toezeggingen gedaan om de werkdruk te verminderen, maar volgens Nurdan daar komt weinig van terecht: 'De werkdruk is nog steeds niet normaal.'
Cao-onderhandelingen en ZEEP!
Maandag 7 november zijn de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor circa 125.000 schoonmakers gestart. Om Nederland te laten zien wat er nog steeds misgaat in de schoonmaaksector, maken schoonmakers gedurende de onderhandelingen zelf "ZEEP!". Met dit actiejournaal willen ze iedereen laten zien hoe hoog de werkdruk is, dat afspraken niet worden nagekomen en hoe ze worden behandeld als ze zich ziek melden. Zodat de schoonmaakbazen beseffen dat hun gedrag niet normaal is.
Ook van de "Zelfschoonmaakservice" bij Hotel Okura doen schoonmaakreporters van ZEEP! verslag. Dit is aanstaande zaterdag vanaf 16.00 uur in het journaal te zien op facebook.com/fnvschoongenoeg.