Sesam open u bij de kamerdeur

14 januari 2010
Sesam open u bij de kamerdeur

De mogelijkheden van mobiele applicaties in de hotellerie staan op het punt om helemaal door te breken. De zakenreiziger die met zijn iPhone of Blackberry in de taxi op weg van luchthaven naar hotel vast incheckt, met een paar klikken en vegen over het touchscreen de turndownservice en iets te eten op de kamer aanvraagt, de wekdienst voor de volgende ochtend regelt en een hotel voor de familievakantie later in het jaar boekt. De toekomst? “Nee hoor, dit alles kan vandaag de dag al dankzij slimme koppelingen en de nieuwste software op slimme mobieltjes,” zegt Martin van Straten van horecaautomatiseerder Van Hessen op de Horecava.

*Kamer te openen met mobieltje*
Tijdens de 54e editie van de beurs laat Van Hessen zien waar we de komende jaren naartoe gaan wat betreft de automatisering in de hotellerie. De zojuist geschetste situatie gaat op de stand van het bedrijf al verder. Door slimme koppelingen tussen de hotelsoftwaresystemen Micros en Opera en mobiele softwareapplicaties als MyStayManager voor PDA’s, zoals de iPhone, toont Van Straten onder meer hoe een hoteldeur met de PDA geopend kan worden. Via de PDA checkt men in, de persoons- en betalingsgegevens worden ingevoerd. In het programma wordt het kamernummer getoond en komt een virtuele sleutel vrij in de vorm van een geluid dat voor het slot van de hotelkamerdeur afgespeeld moet worden. Er klinkt nog net geen stem uit de PDA die zegt: ‘Sesam open u’. Het afgespeelde riedeltje laat de deur toch ‘klik’ zeggen en de gast kan zijn kamer in.

De gast hoeft zelfs eigenlijk geen moderne PDA te hebben. Ook met een ouder toestel kan men op de website van het hotel vooraf inchecken waarna men voor de kamerdeur een via sms verkregen telefoonnummer kan bellen dat het slot open maakt.

*Toekomst wordt werkelijkheid*
Door eerder genoemde koppelingen tussen de softwarepakketten en een extra chip in het slot van de deur is de toekomst werkelijkheid geworden. Van Straten: “Wat de hotelier nodig heeft zijn de laatste versies van de softwarepakketten en microchips die zo zijn in te bouwen in ieder modern hotelslot.”

*Oneindige mogelijkheden*
Op het moment is Micros bezig om het complete systeem in Amerika uit te rollen. Daar kan al meer, zoals roomservice aanvragen, kijken in welke congreszaal men de vergadering heeft, memo’s ontvangen en een tafel voor vier in het hotelrestaurant boeken. Ook kan men de menukaart inkijken alvast te bestellen waarbij ook aangegeven kan worden hoe het stukje vlees . Nota bene ook de bestelling kan via de software op de PDA worden doorgegeven aan de keuken. De hotellerie in de Benelux hoeft echter niet lang te wachten op de uitrol van alle mogelijkheden. Van Straten: “De technologie zal in eerste instantie goed passen bij hotels die veel zakelijke gasten ontvangen. Hun gasten zitten na een lange vlucht niet te wachten op een invuloefening en gesprek aan de balie.

*Klaar voor de toekomst*
De technologie is niet alleen ontwikkeld voor zakenhotels. In de toekomst zullen ook leisurehotels de nieuwe technologie als zeker als waardevol gaan achten omdat de toepassingen en software voor ieder hotel apart ingericht kan worden met verschillende functies.” Dankzij snel mobiel internet, slimme mobieltjes en de nieuwste software zijn hotels straks helemaal klaar voor de toekomst.

"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20horecava%20nieuwsbericht&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20horecava%20nieuwsitem%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/sesam-open-u-bij-de-kamerdeur/

Overig nieuws