Gasten die aan een hotelbar gezeten zijn, verwachten een mooi biertje dat met zorg getapt is. Liefst bier van een A-merk. Wie zijn gasten serieus neemt, zal voor pils, amber, witbier en abdij/trappist bewuste inkoopkeuzes per segment moet maken. Bovendien wordt zo de winst aan de verkoopkant geplaatst, waardoor een grotere mate van onafhankelijkheid ten opzichte van de brouwerij ontstaat.
Voor de financiering van een hotelbar kunnen hôteliers interessante afspraken maken met bierbrouwerijen. Op die manier kan tegen gunstige voorwaarden worden ingekocht en daarmee verdient de ondernemer de eerste guldens aan de inkoopkant. Dat is natuurlijk prima. Daar staat echter tegenover, dat de samenwerking in de meeste gevallen onder voorwaarden geschiedt. De ondernemer wordt veelal beperkt in zijn of haar bewegingsruimte voor wat betreft de marktgerichte verkoop.
Doordrinkbaar
Jeroen de Kruijf, hoofd horeca van Palm, ziet juist aan de verkoopkant interessante mogelijkheden voor de ondernemer om de winst op te voeren. ’Neem nu de speciaalbieren. Deze markt groeit gestaag; momenteel beslaan de biersoorten die niet onder de noemer pils vallen zo’n twaalf procent van de totale Nederlandse biermarkt. Als je weet dat de inkoopprijs van de doordrinkbare speciaalbieren (alcoholpercentage rond de vijf procent) omgerekend nagenoeg gelijk is aan die van pils, en als je daar de verkoopprijs tegenover stelt - die aanmerkelijk hoger ligt -, kun je je voorstellen dat deze bieren een aantrekkelijk onderdeel van het drankenassortiment vormen.’
Volgens De Kruijf neemt de trend om veel te drinken af, en zijn de gasten tegenwoordig op zoek naar authentieke producten die een bijzondere smaakbeleving bieden. ’Het drinkmoment is verlegd; men drinkt rustiger, wil genieten en nuttigt bij voorkeur niet al te zware bieren. In de hotelbar verwacht een gast zulke bieren aan te treffen, waaronder in ieder geval het biermerk van zijn of haar voorkeur. De ondernemer die daarbij onafhankelijk van een brouwerij kan inkopen, voldoet niet alleen aan de behoefte van de gast, maar behoudt zijn vrijheid van handelen en bepaalt dus zelf de winst. Zo kun je zelf op trends inspringen. Stel dat het gastenprofiel plotseling verandert naar bijvoorbeeld meer buitenlandse zakenlieden. Die mensen kunnen volstrekt andere biervoorkeuren hebben. Aan die nieuwe vraag kun je alleen voldoen als je onafhankelijk je assortiment kunt samenstellen.’
Aandacht en zorg
Jaarlijks wordt in Nederland circa dertien miljoen hectoliter bier geconsumeerd, waarvan ruim anderhalf miljoen hectoliter speciaalbier. De Kruijf: ’Met de aantrekkelijke winstmarges en het stijgende verbruikersvolume is speciaalbier een product dat aandacht en zorg vergt. Via brouwerijvertegenwoordigers - maar ook op de brouwerij - kunnen bartenders en horecaondernemers instructies en adviezen krijgen met betrekking tot hygiëne, koolzuurdruk, bierglazen en het brouwproces. Bij speciaalbieren luisteren deze voorschriften nog nauwer dan bij pils. Goede zaak dus om in deze kennis te investeren; de gast verlangt het en het bier verdient het.’
HM30JAAR HM301998