Binnen de reisindustrie en het toerisme is social travelling sterk in opkomst. Wat is dat? Voor en na je reis via social media met mensen uit de plek van bestemming intensief in contact staan en
je tijdens het verblijf gedragen als een 'local'. Dit door bijvoorbeeld in het huis van een plaatselijke inwoner te overnachten en dingen te ondernemen die een autochtoon zou doen.
Georganiseerde reizen en sterattracties staan onder druk. Niet in dikke rijen door de Sixtijnse kapel schuifelen, maar zelf op zoek naar unieke ervaringen in Rome. Mensen zoeken gebruikmakend van social media naar bijzondere plekken die ze willen bezoeken en bekijken ter plaatse via mobiel internet wat ze zullen ondernemen. Reizigers leggen via bemiddelingswebsites zoals AirBnB contact met de lokale bevolking. Social travel haakt in op de behoefte van mensen aan een bijzondere persoonlijke vakantie, weg van het massatoerisme.
Uit het VakantieContinuOnderzoek van NBTC-NIPO blijkt dat van alle volwassen Nederlanders 10 procent in de afgelopen drie jaar via de social travelling-methode op reis is gegaan.
~Door~ "~Frank Lindner~":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl
Social travel: even leven als een local
8 juli 2013