Sociale media en de hotellerie: de sleutelrol van beeldgebruik

Auteur: redactie
hotel & wetenschap 11 juli 2024
Sociale media en de hotellerie: de sleutelrol van beeldgebruik

De opkomst van sociale mediaplatforms heeft de manier waarop we communiceren veranderd. Gelet op het succes van visuele platforms zoals Instagram en het belang van foto’s op ‘text-heavy’ platforms als X, is het cruciaal om het effect van beeld op sociale media te begrijpen.

Voorheen lag de nadruk bij het meten van betrokkenheid op sociale media voornamelijk op tekst gebaseerde inhoud. Naarmate visuele inhoud meer terrein wint, is het essentieel om te onderzoeken hoe beeld de betrokkenheid van gebruikers beïnvloedt. Onderzoekers Li en Xie van de universiteiten van Arlington en Dallas (2020) laten drie primaire manieren zien waarop beeldinhoud de betrokkenheid beïnvloedt: i) de aanwezigheid van beeld, ii) de kenmerken van beeld, iii) de afstemming van beeld met tekst.

Bij X verhoogt het opnemen van beeld de betrokkenheid aanzienlijk in de vorm van likes en retweets. Omdat het platform ‘text-heavy’ is, trekt het beeld de aandacht en vergroot de kans op interactie. Op Instagram, waar elk bericht beeld bevat, beïnvloeden de inhoud en kwaliteit van de beelden het niveau van betrokkenheid. Specifieke beeldkenmerken zoals de bron, kwaliteit en kleur lijken belangrijk te zijn. Berichten met professionele foto’s presteren beter; professionele afbeeldingen trekken effectiever de aandacht vanwege hun stijl en stralen betrouwbaarheid uit. Kleur is ook essentieel. Minder kleurrijke afbeeldingen presteren goed bij inhoudelijke berichten. Kleurrijke afbeeldingen vergroten juist de betrokkenheid voor andere inhoud. Tot slot verhoogt het afstemmen van beeld met tekst de betrokkenheid. Niet-gerelateerde of misleidende afbeeldingen leiden tot verwarring, wat leidt tot een afname van de betrokkenheid.

Wat betekent dat voor hotels?

Het begrijpen van hoe betrokkenheid op sociale media werkt is cruciaal. Het gebruik van relevante afbeeldingen speelt een sleutelrol in het succes van een campagne. Investeringen in professionele fotografie en de afstemming tussen en beeld en inhoud lonen. Zo bouwt u aan vertrouwen bij uw doelgroep. Daarnaast is presentatie essentieel voor een hoge impact. Op X kan het simpelweg uploaden van afbeeldingen de betrokkenheid verhogen, terwijl op Instagram kwalitatieve en opvallende foto’s meer aandacht trekken. Tot slot kan het gebruik van kleur de boodschap versterken. Door de voorkeuren van bezoekers te analyseren en tests uit te voeren, kunnen hotels bepalen welke kleurenschema’s het beste werken voor hun boodschap en zo de respons optimaliseren.

De resultaten uit dit onderzoek benadrukken de complexe relatie tussen beeldinhoud en betrokkenheid. Hoewel het gebruik van afbeeldingen de verbinding met de gebruiker verhoogt, is het waarborgen van betrokkenheid een afweging van beeldkwaliteit, positie en relevantie.

Conclusie

In de snel veranderende wereld van sociale media zijn afbeeldingen een cruciaal element bij het bevorderen van gebruikersbetrokkenheid. Strategieën op basis van de aanwezigheid, kwaliteit en relevantie van beeldinhoud, stellen hotels in staat hun prestaties op sociale media aanzienlijk te verbeteren. Toch is, gelet op de laatste ontwikkelingen, video een van de krachtigste hulpmiddelen geworden voor het ontwikkelen van betrokkenheid. De dynamiek van animaties en virtual content kan de interesse van gebruikers effectiever aantrekken en vasthouden dan statische afbeeldingen. Voor blijvend succes is het van belang up-to-date te blijven met nieuwe trends en flexibel te zijn, in lijn met de verschuiving van het digitale landschap naar visuele inhoud.

Referentie:

Li, Y. and Xie, Y., 2020. Is a picture worth a thousand words? An empirical study of image content and social media engagement. Journal of marketing research, 57(1), pp.1-19.

Over de auteur

Stefania Zoi Ntregka is docent Future of Guest Experience en Onderzoeksmethoden aan Hotelschool The Hague. Zij heeft een PhD in Hospitality en Toerisme Management van de Ulster University in Noord-Ierland, en heeft jarenlange praktijkervaring in de gastvrijheidssector en bedrijfsconsultancy. Haar onderzoek richt zich op het betrekken en versterken van lokale gemeenschappen in toeristische besluitvorming om duurzame bestemmingen te bevorderen.

Er wordt veel wetenschappelijk onderzoek verricht in en over de hotellerie. Maar hoe vertaalt deze kennis zich naar de praktische wereld van de hotelier? In de reeks Hotel & Wetenschap slaan wij een brug naar toepasbare inzichten voor de hotellerie.

Overig nieuws