Overal in de Westerse wereld woedt de digitale revolutie. Bedrijven moeten hun entree maken in de wereld van nullen en eenen. Daarom organiseerde de Noord‑Amerikaanse vestiging van het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT) een Internet‑workshop voor het toeristisch bedrijfsleven. Het NBT kreeg steeds meer vragen over hoe toeristen - met name uit de VS - met Internet omgaan. De workshop vond plaats op 15 juni in het Media Plaza te Utrecht. Onder de deelnemers waren onafhankelijke hotels, hotelketens, VVV’s, inkomende touroperators, et cetera.
Gastspreker Philip Wolf, directeur van het adviesbureau PhoCusWright en één van de meest vooraanstaande Internetadviseurs van de reisindustrie in de Verenigde Staten, hield een pakkend betoog. De deelnemers kregen praktische tips over hoe zij via hun websites meer bezoek kunnen genereren. Wolf vertelde ook hoe het succes van een Internet-site meetbaar gemaakt kan worden.
Eenvoudig en snel
Internet moet in de gehele organisatie worden doorgevoerd; die stelling van Wolf liep als een rode draad door de workshop. Kort gezegd bedoelde hij dat een bedrijf op allerlei manieren zijn websiteadres, of om in Internet‑termen te spreken zijn URL (Universal Record Locator) moet communiceren. Voorzie al je drukwerk - ook visitekaartjes - van je websiteadres; spreek je websiteadres in op je antwoordapparaat, enzovoorts. Een bedrijf kan over een schitterende site beschikken, maar als het bezit daarvan niet naar de doelgroepen en relaties gecommuniceerd wordt, heeft het geen zin. Wie consequent dat advies opvolgt, neemt een grote voorsprong op de concurrentie. Als een site de toerist bevalt, zal hij eerder besluiten om 'daar' een kamer te boeken. De boodschap: communiceer ten allen tijde en overal je URL!
Aan de hand van een aantal tips werd de deelnemers uitgelegd hoe een goede site ontworpen en onderhouden moet worden. Allereerst is het belangrijk een kort en eenvoudig te onthouden websiteadres te kiezen. Vervolgens zou in de homepage de mogelijkheid ingebouwd moeten worden om te kiezen tussen tekst en illustraties. Op de homepage moet duidelijk worden aangegeven uit welke opties kan worden gekozen, zodat het de surfer weinig tijd kost op de gewenste pagina uit te komen. Deelnemer Hans Wils, director of sales & marketing van Hotel Sofitel Amsterdam: ’De penetratiegraad van Internet ligt in de Verenigde Staten veel hoger dan in Nederland. Amerikanen zijn meer gewend informatie van het net te halen. Van onze Internetaanvragen en -reserveringen komt negentig procent uit de VS. De Amerikaanse surfer wil snel de gewenste informatie vinden. Een site moet zonder veel moeite te vinden zijn en eenvoudig van opzet zijn.’
Aantrekkelijk
Om te stimuleren dat bezoekers meerdere malen op een site terugkomen, kun je een interactief gedeelte opnemen (een wedstrijd of spelletje) en connecties maken naar sites van andere bedrijven die de surfer zouden kunnen interesseren (bijvoorbeeld van musea, restaurants, theaters, attractieparken en autoverhuurbedrijven).
Tijdens de workshop werd de site van Golden Tulip Hotels bekeken. Diana van Roest, marketing manager van Golden Tulip International: ’De homepage is de toegangspoort tot je site. Je moet er dus voor zorgen dat deze er aantrekkelijk uitziet. Een tip voor ons was, om meer beweging en een wedstrijd (bijvoorbeeld ’Win een weekeinde naar Amsterdam’) aan de homepage toe te voegen. Volgens Philip Wolf is onze huidige site te veel vanuit de aanbiederskant - Golden Tulip dus - opgezet. We moeten de site opzetten vanuit de gebruikerskant. Bovendien bevat onze homepage op dit moment te veel tekst en te weinig foto’s. Toch moet je met foto's oppassen, want te veel foto’s op je homepage maken dat deze te langzaam opstart. Daardoor loop je het risico dat de bezoeker ongeduldig wordt en op zoek gaat naar een snellere site. Een andere bruikbare tip was, dat we onze keuzeknoppen op de homepage bovenaan moeten zetten, zodat deze direct zichtbaar zijn als iemand onze site opstart. Er kan dan direct een keuze worden gemaakt.'
Voeg ook telkens speciale prijzen, aanbiedingen, enzovoort toe aan je site. Niets is meer frustrerend voor een bezoeker dan een verouderde site. Een site is bovendien goedkoper in onderhoud dan brochures. Uiteraard kan Internet drukwerk niet geheel vervangen, maar als mensen telefonisch informatie opvragen, kun je ze in ieder geval verwijzen naar je site. Om een bruikbare database op te kunnen bouwen van consumenten, is het onontbeerlijk een soort gastenboek binnen je site in te bouwen. Hiermee ontstaat een bruikbare verzameling van gegevens van potentiële gasten, mits het gastenboek zorgvuldig met effectieve vragen wordt opgesteld. Een uitgebreid 'vraag en antwoord' gedeelte geeft de bezoeker direct antwoord op de meest gestelde vragen.
Lokaal
Nog een site die onder de loep werd genomen, was die van Budget Rent a Car. Erik Leene, database marketing coördinator: ’Eigenlijk wist ik al behoorlijk wat van Internet, dus echt nieuwe dingen heb ik niet gehoord. Wel was het goed om eens met mensen van andere bedrijven over hetzelfde onderwerp na te denken en te discussiëren. De eerste vraag die Wolf mij stelde, was waarom onze site alleen in het Nederlands is. We zijn een onafhankelijke licentiehouder van Budget Rent a Car Corporation en richten ons met de Nederlandse site puur op de lokale markt. In tegenstelling tot wat de meeste andere deelnemers hiervan vonden, bleek dat we hiermee de juiste keuze hadden gemaakt.’
Auteur: Michelle Brugman
HM30JAAR HM301998