Hospitality Management bestaat dit jaar 25 jaar. In al die jaren kwam er een aantal opvallende interviews voorbij. Voor deze decembereditie van Hospitality Management zetten we drie wel heel opvallende interviews voor u up een rijtje.
1. Peter Verhoeven houdt zijn schoenen aan
Verhoeven werkt momenteel voor Booking.com, maar was in 2007 werkzaam bij Accor. In 2007 schreven we onder andere: “deze Franse hotelketen mag zich verheugen in de aandacht van positief gestemde beursanalisten en beleggers. Van alle Nederlandse hotels behoort ongeveer 16 procent tot een keten/hotelgroep; geen opmerkelijk hoog percentage, maar samen bezitten zij bijna de helft van het aantal hotelkamers. Voor wat betreft het aantal kamers is Accor de grootste hotelketen in ons land (ca. 7 procent). Dat zijn cijfers waar Peter Verhoeven, de nieuwe managing director van Accor Nederland, zijn tanden in mag zetten. Want Accor heeft ambities.” Vooral de foto bij het interview zorgde voor ophef. Verhoeven ligt namelijk duidelijk zichtbaar met schoenen aan op een hotelbed.
2. De ‘grote drie’ die nog groter worden
De grote drie? We hebben het natuurlijk over het interview uit 2000 met Robert de Vink (Accor), Gerrit van der Valk (Van der Valk) en Willem-Jan van den Dijssel (Krasnapolsky). Dit schreven we 16 jaar geleden: “Toch hebben de drie veel gemeen; dat bleek op een mooie donderdagmiddag in Grand Hotel Karel V in Utrecht. De liefde voor het vak, natuurlijk. Maar er is meer: ze willen bouwen, kopen, plannen maken. Ze zien mogelijkheden waar anderen alleen een stuk grauwe grond, een slecht lopende zaak of obstakels zien. En ze hebben het volste vertrouwen in de nabije toekomst. De markt is er en zal alleen maar ruimer worden. Wel wordt bouwen steeds lastiger en duurder en zijn investeringen in technologie hoognodig. Maar wie de mogelijkheden goed benut, kan zijn nering blijven uitbreiden.”
3. Robert Kranenborg
Ook dit interview met Kranenborg mag niet ontbreken. In 2007 schreven we: “Deze sterrenkok heeft ooit het Amstelhotel twee Michelinsterren bezorgd; daar heeft hij naam en faam gemaakt. Inmiddels werkt hij naar volle tevredenheid in Le Cirque (met ster), maar hij heeft een duidelijke boodschap voor de jongere generatie: ‘neem een verlopen café over en toon op het bord hoe goed je kunt koken. Knap de zaak op als je geld verdiend hebt; niet eerder. Direct het gedroomde decor neerzetten, met een fraai meubilair en duur porselein, heeft weinig zin; de opbouw van een restaurant duurt sowieso vijf jaar. In een mooie, beleende ambiance heb je vijf jaar lang veel slapeloze nachten, in een sober eethuisje werk je fluitend naar je doelstelling toe.'
Hier vindt u een dossier genaamd ’25 jaar Hospitality Management’ waarin elke week een spraakmakend interview uit het verleden verschijnt.