Wie zegt dat de zee woelig is? Op het vasteland kan het eveneens stormen. Een waslijst aan BVÂs en oplopende rekeningen
rondom de bekendste hotelboot van Nederland. Hospitality Management zet in de novembereditie van het hotelvakblad, en nu ook online, het nieuwsoverzicht rondom SS Rotterdam voor u op een rijtje.
*2000*  Toenmalig eigenaar van de SS Rotterdam, het Amerikaanse *Premier Cruises*, komt in de financiële problemen. Een Amerikaanse investeringsbank laat het schip aan de ketting leggen.
*2000*  De Rotterdam wordt uit de vaart genomen na 42 jaar de wereldzeeën te hebben bevaren.
*2001* Â De *'Stichting Behoud Stoomschip Rotterdam'* wordt opgericht. Deze club maakt zich hard voor het behoud van het schip als maritiem erfgoed.
*2003* - Het schip wordt in mei overgenomen door *RDM BV*, een vennootschap van zakenman *Joep van den Nieuwenhuyzen*. Hij brengt het schip onder in een afzonderlijke bedrijfsentiteit *SS Rotterdam BV*. Kosten? De (schroot)waarde van het schip is *5 miljoen euro* en wordt voorgeschoten door het *Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR)*.
*2005* Â*Woonbron* koopt in juni van dit jaar het schip voor *1,8 miljoen euro*. Behalve Woonbron zitten *Eurobalance BV* (later trekt deze investeringsmaatschappij zich terug), *Woondrechtconsult* (onderdeel van Woonbron), het *Albeda College* en *Hogeschool Inholland* in het schuitje. Het schip wordt ondergebracht onder *De Rotterdam BV*. De bestemming wordt nu: congrescentrum, hotel, restaurant en opleidingscentrum, permanent afgemeerd.
*2008*  Na restauratiewerken (waaronder asbestverwijdering, inclusief juridische problemen) in *Gibraltar*, *Cádiz* en *Gdansk* komt de Rotterdam medio augustus van dat jaar terug in Nederland. Aan de totale renovatie van het schip hangt inmiddels een prijskaartje van *175 miljoen euro*. De rekening zal verder oplopen tot *257 miljoen euro*.
*2009*  *Hoscom* wordt aan boord gehaald voor de exploitatie van het hotel en F&B van het schip. De logiesafdeling gaat *Cruise Hotel* heten. De Stichting Woonbron verkeert inmiddels in financiële en bestuurlijke problemen. Toenmalig minister *Eberhard van der Laan* stelt toezichthouders aan om op de verkoop van het probleemschip toe te zien.
*2010* Â Woonbron neemt een verlies van *120 miljoen euro* en later dit jaar nog eens *38 miljoen* op het project. De SS Rotterdam staat voor *81 miljoen euro* in de boeken. Men hoopt op een koper, maar wacht voorlopig af totdat de exploitatie geld in het laatje gaat brengen. Behalve de uit de spuigaten gelopen kosten is er ook vertraging opgetreden. In plaats van medio 2009, gaat het schip open voor het publiek op 15 februari 2010. Cruise Hotel exploiteert met *220 medewerkers* de *254 hotelkamers* en *2 restaurants* aan boord.
*2011* Â Woonbron waardeert de SS Rotterdam verder af naar *75 miljoen euro*, onder de noemer Âreguliere afschrijvingskostenÂ.
*2 oktober 2012* ÂHospitality Management bericht dat er interesse is voor de SS Rotterdam uit *Oman*. Men hoopt nog op een Nederlandse partij om het schip voor Rotterdam en Nederland te behouden, maar het winnende bod lijkt uit het Midden-Oosten te komen. Alle activiteiten aan boord genereren dit jaar een bedrijfsresultaat van *9 miljoen euro*. *Woonbron* maakt sinds 2009 jaarlijks wel *3,8 miljoen euro* over voor de huur van het schip aan het eigen dochterbedrijf *Rederij De Rotterdam*.
*2 november 2012* - Woonbron heeft overeenstemming bereikt over de verkoop van het schip met *WestCord Hotels* van *Harry en Jennifer Westers* voor het bedrag van *29,9 miljoen euro*. In de deal heeft Woonbron de exploitatie van het hotel en de horeca toegezegd aan WestCord.
*3 november 2012* - *Lucas Petit* heeft met verbazing kennisgenomen van de berichtgeving van Woonbron rondom de verkoop met exploitatie aan WestCord. Hij zegt niet te willen vertrekken en wijst op de *contractuele bepalingen* die de exploitatie garanderen tot 2020.
*30 november 2012* - Als het aan Woonbron ligt, stapt Petit snel van boord ten faveure van WestCord. De corporatie zou uitkoopgesprekken voeren. Petit ontkent dat er gesprekken zijn. Er speelt inmiddels nog een andere kwestie: *Christian Westers*, zoon van Harry Westers en stiefzoon van Jennifer Westers, en *Peter Versluis blijken* (handelend voor scheepsbouwer *VeKa Group* en *Westwind Holding*) ook in de running om de Rotterdam te kopen (voor *42 miljoen euro*). *VeKa* beweert in oktober al een deal te hebben gemaakt met Woonbron. Er wordt door VeKa beslag gelegd op de aandelen van het schip. Vader en zoon Westers zouden niet van elkaar weten dat ze allebei in de running zijn.
*19 december 2013* - Een eerder kort geding bij de voorzieningsrechter wijst uit dat het beslag door VeKa rechtsgeldig is. De verkoop van Woonbron aan WestCord gaat (nog) niet door. Woonbron buigt zich over het vonnis.
*7 mei 2013* - Het Hof in Den Haag oordeelt dat het beslag van VeKa op de aandelen van het schip toch niet geldig is. De club van *Christian Westers* ziet de Rotterdam aan zich voorbij trekken. *WestCord* laat bij monde van een woordvoerder weten dat de kwestie tussen *Hoscom* en *Woonbron* eerst uit de wereld moet zijn, voordat tot de definitieve verkoop aan WestCord wordt overgegaan.
*12 juni 2013* - De kogel is door de kerk: *WestCord Hotels* heeft de hotel- en restaurantonderneming overgenomen van *Hoscom*. *Petit* laat weten: ÂIn de gesprekken hebben voor mij de continuïteit van de onderneming, en een goede toekomst voor onze medewerkers en gasten, steeds voorop gestaan. Die hebben we door deze verkoop goed gewaarborgd. *Harry Westers*: ÂWij zetten een streep onder het verleden en storten ons met het hele team met groot enthousiasme op de exploitatie van dit unieke schip.Â
*Oktober 2013* - *Hospitality Management* heeft een exclusief interview met Lucas Petit van Hoscom over de hele gang van zaken rondom de hotelboot en de nieuwe strategische koers van het hotelbedrijf. "Lees het artikel door het novembernummer van het vakblad te downloaden":http://www.hospitality-management.nl/blad/103/.
Hoe 5 miljoen euro schroot een hotelboot van 257 miljoen werd
6 november 2013