Zakelijke toeristen zijn goed voor twee van de vijf overnachtingen in Nederlandse hotels. Vorig jaar hadden van de 40 miljoen
overnachtingen ruim 16 miljoen een zakelijke achtergrond. Dit blijkt uit het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 van NRIT Media, "CBS":http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2015/zakelijke-toerist-goed-voor-ruim-16-miljoen-hotelovernachtingen.htm, NBTC Holland Marketing en CELTH.
*Groei*
Vorig jaar is het aantal nachten dan zakelijke gasten in Nederlandse hotels doorbrachten met 3,1 procent gegroeid ten opzichte van 2013. In het eerste half jaar van 2015 is die groei doorgezet en nam het aantal zakelijke hotelovernachtingen met 2,8 procent toe.
*Afkomst*
Het grootste deel van de buitenlandse zakenreizigers die in hotels verbleven kwam uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Duitsland. Meer dan 45 procent van de toeristen uit China, Italië en Japan was zakenreiziger.
*Duurste hotels*
Zakelijke gasten overnachten voor het grootste deel in hotels van het duurdere segment. Van alle zakelijke overnachtingen wordt bijna 90 procent doorgebracht in drie-, vier- of vijfsterrenhotels.
*Provincies*
Bijna 7 miljoen zakelijke overnachtingen vonden in 2014 plaats in Noord-Holland, wat 42 procent van alle zakelijke overnachtingen in Nederlandse hotels is. In Amsterdam werden 28 procent van die overnachtingen doorgebracht. Hoewel in Flevoland het marktaandeel zakelijke overnachtingen het grootst is, werden er de minste doorgebracht.
~Mirte Bouman~
Steeds meer zakelijke gasten in hotels
19 november 2015