De hotellerie is een conjunctuurgevoelige sector. De omzet zakte tegen het einde van 2002 als eerste bij de hotels, pas later bij de restaurants, fastfood- en cafébedrijven. In het vierde kwartaal van 2004 is echter ook bij de hotels het sterkste omzetherstel gemeten (+2%). De zakelijke gast is al terug; de particulier blijft nog even 'behoudend' in zijn uitgaven, tot hij meer duidelijkheid heeft gekregen over zijn vrij besteedbaar inkomen.
De bestedingen in de hotelsector lagen in 2004 ongeveer gelijk aan 2003 (3 miljard euro). Dat is nog geen herstel na de omzetdaling van ruim 3% in 2003. Ten tijde van de hoogconjunctuur (van 1997 tot 2000) lag de jaarlijkse omzetgroei in de hotelsector boven de 8%. In 2001 keerde het economisch tij en nam het groeitempo van de horecabestedingen af. Na een kleine waardedaling in 2004 verwacht het bedrijfschap in 2005 een kleine omzetgroei. Pas vanaf 2006 zal de economie echt aantrekken.
De inkoopkosten stegen op de langere termijn minder dan de omzet. Gezamenlijk inkopen loont. De ontwikkeling van de personeelskosten lag een lange tijd hoger dan de omzet. De omzetterugval in 2003 leidde tot het schrappen van banen, maar pas bij de loonmatiging in 2004 kwam een einde aan de stijgende druk van de personeelskosten. De druk van de overige exploitatiekosten nam daarentegen echter toe vanwege HACCP, de Arbowet, veiligheid, milieu en natuurlijk de gemeentelijke lasten.
Na de eerdere conjunctuurdip in 1993/1994 werd tussen 1995 en 2000 in de hotelsector een winstgroei met dubbele cijfers genoteerd. Maar met de terugval van de omzetgroei in 2001 zakte ook de winstontwikkeling weg, met een dieptepunt van -30% in 2003. Een winstherstel over 2004 ligt niet in de verwachting, gelet op de omzetontwikkeling en de prijsontwikkelingen van goederen en diensten.
Bron: Bedrijfschap Horeca en Catering, Trendrapport Rendement 2004. www.bhenc.nl
HM302005