Druk bezig, in deze barre tijden, met het promoten van het hotel? Nieuwe acties aan het verzinnen? Aanbiedingen die vier dagen gelden - al dan niet met een klok op de internetsite - 'secret deals' op
Bookings en ga zo maar door? De marketingafdeling draait op volle toeren, want het budget moet gehaald worden. Veel van deze inspanningen zijn gericht op nieuwe gasten. In de literatuur zegt men dat zoÂn 80% van alle verkoopinspanningen is gericht op nieuwe gasten. Uw huidige gasten krijgen dan ook maar aandacht voor 20% van het budget en de tijd.
Juist nu lijkt het mij een goed idee om zoveel mogelijk ambassadeurs voor uw bedrijf te creëren. Gasten die spontaan uw bedrijf aanbevelen bij hun vrienden en kennissen, of gewoon vertellen, op een verjaardag of in de kroeg, hoe geweldig het verblijf in uw hotel was.
Een van de aspecten waar hoteliers vaak routinematig en gedachteloos mee omgaan, zijn de zogenaamde amenities. We krijgen ze van de keten of het samenwerkingsverband en brengen ze elke dag naar de hotelkamer. Juist dat spul wordt door hotelgasten gezien als een leuk aandenken aan het verblijf. Amenities kunnen er jaren later nog voor zorgen dat de naam van uw hotel in de herinnering opgeroepen wordt. Formuleer eens wat ze moeten vertellen over uw bedrijf. Of het de citrus- of verveine-lijn is, die momenteel wereldwijd in is, of gewoon de spulletjes van een bekend exclusief cosmeticamerk, hoe aparter, des te meer het in onze gedachten blijft hangen.
Ja natuurlijk kost dat misschien wat meer geld, maar het ambassadeurschap levert op termijn naar mijn mening voldoende op. U zou ook uw gasten na het bezoek aan uw hotel een ansichtkaart kunnen sturen, om ze te bedanken en te wijzen op komende activiteiten. Nee, geen e-mail, want juist nu is ouderwetse communicatie weer onderscheidend. Zo kan ik mij na dertig jaar nog steeds een hotel in Rimini herinneren dat mij jaarlijks verraste met een ansichtkaart. Alleen maar om de naam warm te houden en ervoor te zorgen dat ik de band behield met het hotel. Deze zomer ga ik er vier dagen slapen; daarnaast heb ik in de afgelopen jaren vaak mensen op dit hotel gewezen.
Juist nu heeft u zulke ambassadeurs nodig. Probeer door middel van acties niet enkel potentiële gasten, maar vooral bestaande gasten te plezieren. Zij doen wellicht veel meer terug dan u denkt.
~Hans van Spronsen~
Stille ambassadeurs
30 juni 2013