Stiltecursus voor hoteliers

26 februari 2016
Stiltecursus voor hoteliers

Geluidsoverlast in hotels is wereldwijd de grootste klacht onder hotelgasten. Toch zijn er slechts 12 hotels in Nederland, en wereldwijd 140, die er echt werk van maken en in bezit zijn van het stiltelabel 'Quietroom'. Hoteleigenaren, zelfs met vijf sterren, kunnen echter voortaan op cursus. Om zo daadwerkelijk de sterren waard te zijn en de gasten het optimale comfort te bieden van stilte.

Buitengeluiden

Volgens stiltegoeroe Lucas Keizer wordt er vaak geen rekening gehouden met buitengeluiden zoals politiesirenes of 'stappende' jongeren, het geluid dat de airco produceert, het doortrekken van de wc boven of de amoureuze wilde nachten van de buren. Het gaat veelal al fout bij de bouw en de inrichting van de kamers. Zo weten veel ontwerpers van hotels niet dat er speciale wanden, ramen, airco’s en zelfs isolerende vloerbedekking zijn die het geluid prima kunnen absorberen. Hiermee kun je de decibellen flink hoorbaar terugbrengen. De cursus 'Geluid in Hotels' is ontwikkeld door de KGI Academie, opleidingstak van het Kenniscentrum Geluidsisolatie.


Top 10 meest voorkomende geluidsklachten bij hotels

1. Doorspoelen van toiletten

2. Loop- en/of contactgeluid van bovenburen

3. Stemmen op de gang

4. Nachtgeluid van de buren in de hotelkamer ernaast

5. Buiten lawaai

6. Geluid van de bar/restaurant in het hotel

7. Geluid van de ventilatie/airco

8. Het dichtslaan van deuren

9. Het geluid van rijdende koffers en trolleys

10. Het geluid van de machinekamer/ liftkoeling naast een hotelkamer

Overig nieuws