Storytelling. Hoe pak je het aan?

20 november 2015
Storytelling. Hoe pak je het aan?

Google 'storytelling' en de 'increase in conversion' artikelen vliegen je om de oren. Getallen van 10 tot zelfs 60 procent extra conversie
worden er geroepen. Dat willen we allemaal wel natuurlijk, maar hoe pak je dat dan aan?



*Wat is Storytelling?*
Bij storytelling gaat het om het in een verhaalvorm vertellen waarom mensen in jouw hotel moeten logeren. Hierbij gaat het niet zozeer om de feiten en het beeldmateriaal op een rijtje zetten, maar om alles als een geheel in een verhaal te laten zien. Eigenlijk als een film met een intro, middenstuk en "slot.":http://blog.netaffinity.com/use-visual-storytelling-techniques-to-boost-hotel-conversions/

*Waarom werkt storytelling?*
De reden waarom dit zo effectief is, berust eigenlijk op het feit dat de mens zo ontworpen is, dat we ons in verhaalvorm het beste kunnen uiten en dus het best informatie kunnen overdragen. Hiervoor moeten we een tijdje terug in de tijd.



*Basis voor Hollywoodproducties*
De eerste mens tekende al zijn 'verhalen' op rotswanden met het pigment ijzeroxidant, beter bekend als roest. Hieruit kunnen we nu opmaken hoe deze volkeren leefden. Maar ook bijna de gehele wetenschap over het Romeinse Rijk hebben we te danken aan geschiedschrijvers, biografen en autobiografen. Deze 'verhalen' dienen nu nog vaak als basis voor spannende Hollywoodproducties waar we met zijn allen weer van smullen.

*Psychologie van storytelling*
Verhalen worden door onze hersenen direct omgezet in beelden en deze verbeelde ervaringen worden precies hetzelfde verwerkt als echte ervaringen. Verhalen creëren daardoor echte emoties en een gevoel dat je het 'real time' aan het beleven bent. De reden dat we bijvoorbeeld naar films kijken is omdat we dat 'ervaren'. Een Bond-film zou bijvoorbeeld wel een hele merkwaardige opsomming van feitjes worden. Probeer de feiten uit een willekeurige James Bond-film gedurende tien seconden eens voor te stellen.. Onmiddellijk gaat je fantasie met je aan de haal omdat je allerlei fragmenten uit Bond-films voor je ziet. Dit is exact het effect van storytelling.

*Storytelling op de hotelwebsite*
Hoe vertel je je verhaal op de hotelsite? Met beelden en heel weinig tekst. Out of the box denken. Hoe betrek ik de gast in ons verhaal? Beelden plaatsen ons direct in de ervaring. Vooral als de beelden haarscherp zijn en inhoudelijk het verhaal vertellen, bij voorkeur met mensen. Onderzoek (psychologytoday.com) toont aan dat online boekers beslissen op basis van persoonlijke gevoelens en ervaringen.



*Storytelling, de route van een gast op de website*

Source: "www.eyequant.com":http://www.eyequant.com

Bij het openen van de site komt je een 'WOW' tegemoet. Een welkomsgevoel dat je niet weg kan klikken. ("Cordis Hong Kong,":http://www.cordishotels.com/en/hong-kong/ "Dream Hotel":http://www.dreamhotels.com/default-en.html en "Hotel Giraffe NY":http://www.hotelgiraffe.com/ ) Ok, we hebben de users attention en nu is het tijd voor verdieping. Je gaat kijken naar het 'core product': de kamers en andere USP’s. Red Lion heeft een zeer toegankelijke module (prijs voor beste hotelwebsite 2015). En dan is het tijd voor het slot; de call to action. Check de gadget bij Red Lion als je naar de 'book now' button gaat. Want het gaat uiteindelijk om de boekingen! Vooral dit laatste stuk is helemaal uitgekauwd door de OTA’s. Booking.com doet meer dan 1000 A/B tests per dag. met name op dit stuk.

Waar de meeste hotels veel kansen laten liggen is het doortrekken van de “experience” tot aan de “book now” button. Terwijl juist die emotie de trigger is om te boeken. Modellen en acteurs spelen hier een cruciale rol. Wanneer je dat goed gebruikt op de site, dan kun je echt grote stappen maken.

*Hoe pak je het aan jouw verhaal op te hotelsite te visualiseren?*
1. Welke boodschap wil ik overbrengen aan de kijker?
2. Welke emotionele prikkels wil ik activeren?
3. Is het verhaal logisch opgebouwd en wordt het 'merk' ondersteund?
4. Breng de boodschap en middelen bij elkaar met een 'user experience script'
5. Lanceer en blijf meten en updaten.

Met dat laatste bedoelen we de beleving van de online boeker. Hoe gaat deze door de site? Als het script compleet is vraag je jezelf dan het volgende af: voel je de onbedwingbare drang om te boeken?

*Links:*
1. "http://blog.netaffinity.com/use-visual-storytelling-techniques-to-boost-hotel-conversions/":http://blog.netaffinity.com/use-visual-storytelling-techniques-to-boost-hotel-conversions/
2. "https://www.psychologytoday.com/blog/inside-the-consumer-mind/201302/how-emotions-influence-what-we-buy":https://www.psychologytoday.com/blog/inside-the-consumer-mind/201302/how-emotions-influence-what-we-buy
3. "http://www.cordishotels.com/en/hong-kong/":http://www.cordishotels.com/en/hong-kong/
4. "http://www.redlion.com/baltimore/guest-rooms":http://www.redlion.com/baltimore/guest-rooms
5. "http://www.dreamhotels.com/":http://www.dreamhotels.com/
6. "http://www.tnooz.com/article/visual-storytelling-a-core-part-of-digital-marketing-for-hotels/":http://www.tnooz.com/article/visual-storytelling-a-core-part-of-digital-marketing-for-hotels/
7. "http://blog.booking.com/concept-dne-execution.html":http://blog.booking.com/concept-dne-execution.html

*Over de schrijver:*
Marcel Ruijken voelt zich als een vis in het water in de travelindustrie. Als ondernemer van o.a. "CliqOrange.com,":http://cliqorange.com/ maar met meer dan 70 bezochte landen ook zeker als reiziger. Opgeleid als marketeer, maar als autodidact ook thuis op andere vakgebieden zoals neuropsychologie, neuromarketing, fotografie en filmproductie.


Overig nieuws