Strenge voorschriften en hoge bezettingsgraden: “Wij zitten op 92 procent”

Auteur: robin bruggeman
Strenge voorschriften en hoge bezettingsgraden: “Wij zitten op 92 procent”

Met douches en toiletten op iedere kamer en voorzieningen als restaurants en bars, zijn veel hotels al op dagelijkse basis bezig met hun waterverbruik. Dit geldt des te meer voor hotels met wellnessfaciliteiten. Marcel Vlek, managing director van Landgoed de Holtweijde bij het Twentse Lattrop, en Eveline Colijn, general manager van Fort Resort Beemster vlakbij Purmerend, vertellen welke rol water, hygiëne en duurzaamheid spelen in hun hoteloperatie.

De Holtweijde heeft onder meer een groot zwembad van twintig bij acht meter, twee sauna’s en een stoombad. Bij Fort Resort Beemster horen negen sauna’s, een stoombad, dompelbaden, doorloopbaden, kruidenbaden, een zoutwaterbad en binnen- en buitenzwembaden tot het wellnessaanbod. Deze faciliteiten zorgen ervoor dat er flink wat water verbruikt wordt: tussen oktober 2023 en november 2024 was dat voor De Holtweijde bijvoorbeeld 12.851 kubieke meter voor de gehele hoteloperatie.

Deze faciliteiten brengen onder meer strenge hygiënevoorschriften met zich mee: “Achter ons zwembad zit een brok techniek dat de waterkwaliteit bewaakt, waaronder de juiste pH-waarde en verhoudingen tussen chemicaliën als zwavelzuur, chloor en bicarbonaat. De normen wat betreft de kwaliteit van het zwemwater zijn per 1 januari wel fors aangescherpt”, vertelt Vlek. De strengere voorschriften betekenen dat in zijn zwembad meer bicarbonaat en zwavelzuur wordt bijgemengd en er vaker ‘gespoeld’ wordt. Dit zorgt voor dubbele gevoelens bij de hotelier: “Aan de ene kant wil iedereen dat we minder water verbruiken, maar aan de andere kant worden de normen zo opgeschroefd dat je wel meer water móet gebruiken om daar aan te voldoen. Wanneer er vaker gespoeld wordt, verbruik je ook meer water.” Bij het spoelen wordt het water gefilterd, waarbij een deel wordt afgevoerd en aangevuld: “Je ververst een deel van het water. Hoe vaker je dat doet, des te meer water je gebruikt. Per keer heb je het dan over wel 10.000 liter, ga maar na wat dat betekent wanneer je dat tweemaal per week doet in plaats van één keer.”

Dit artikel maakt onderdeel uit van onze white paper Hotel & Water. Download de hele white paper hier.

"Wij zitten er bovenop"

Bij Fort Resort Beemster wordt eveneens goed op de nieuwe voorschriften gelet. Colijn wordt hier onder meer in bijgestaan door een laboratorium dat op wekelijkse basis de waterkwaliteit test. Ook is het hotel aangesloten bij branchevereniging VNSWB en vanuit die organisatie worden weer handvatten aangereikt. Legionellabestrijding speelt hierin eveneens een voorname rol: “We hebben een risicoanalyse gemaakt en er zijn richtlijnen vanuit het RIVM, al die vind ik zelf nog vrij soft. Ik ben van mening dat, als mensen ongekleed zijn, hygiëne key is. Wij zitten er daarom bovenop.”

Naast wet- en regelgeving, speelt ook waterbesparing een belangrijke rol in de exploitatie van het hotel. Om te zorgen dat er zo min mogelijk drinkwater wordt gebruikt, is een ingenieus systeem in gebruik: “Wij vangen op het dak van het fort al het regenwater op. Dat werd vroeger al gedaan om drinkwater voor de soldaten te garanderen, ook als het fort was afgesloten door de vijand”, legt Colijn uit. “Wij hebben dat systeem gekopieerd. Het regenwater gaat vervolgens door een speciaal filter en daarmee spoelen we alle buitendouches en toiletten in het bedrijf door. Je kunt je voorstellen hoeveel drinkwater dat normaal gesproken op een dag zou zijn met gemiddeld vierhonderd gasten, die vier keer per dag een toilet bezoeken en zes liter doorspoelen… Wij vinden het een hele slechte zaak dat toiletten normaal gesproken met drinkwater worden doorgespoeld, dus doen wij dat met regenwater.”

Geen eenmalige investering

De Holtweijde is voor 95 procent van de omzet afhankelijk van leisuregasten en de wellnessfaciliteiten zijn een belangrijke trekpleister voor het hotel. Vlek wil medehoteliers wel meegeven dat het toevoegen van zwem- en stoombaden niet automatisch tot meer gasten leidt: “Wanneer je overweegt om dergelijke faciliteiten toe te voegen, moet er in ieder geval goed marktonderzoek worden gedaan of het past bij de aard, de sfeer en de stijl van je hotel. En of het gasten uitnodigt om die extra faciliteiten ook daadwerkelijk te gebruiken. Met andere woorden: is er voldoende in het hotel om te zorgen dat het een destinatie wordt? Je moet goed afwegen of je die investering wil en kan doen. Maar minstens zo belangrijk is: wil ik me ook committeren aan alle voorschriften en de bijbehorende controles? Het is niet zo dat de aanleg van een zwembad en sauna’s een eenmalige investering is: de running expenses worden almaar hoger. De kosten die dit operationeel met zich meebrengt, moeten wel worden doorberekend in de kamertarieven. Óf je moet mensen separaat laten betalen, maar je moet je afvragen of je dat wilt doen in een hotel.”

“Voor ons werkt het gelukkig wel: wij liggen heel decentraal, op 800 meter van de Duitse grens. Maar 70 procent van onze gasten komt uit Noord- en Zuid-Holland. Zij willen heel specifiek even weg uit de drukke Randstad, komen bij ons en zeggen dan dat ze dit zo’n mooie plek vinden met onze landelijke ligging, de boerderijen en de dorpjes. Als je het hebt over Lattrop, met 800 inwoners, is het eigenlijk onbegrijpelijk dat hier een hotel staat met 75 kamers en al die faciliteiten. Maar de tijd heeft ons gelijk gegeven.”

Ook bij Fort Resort Beemster worden de vruchten geplukt van het besluit om stevig in te zetten op wellnessfaciliteiten. Het in 2012 geopende hotel heeft daarbij het voordeel dat veel moderne voorzieningen bij de bouw al aangelegd konden worden: “Wij hebben het vanaf de start goed ingericht. Als je op dit moment al operationeel bent, moet je kijken of er zaken zijn waarmee je nu water of energie zou kunnen besparen”, geeft Colijn mee als tip. “En altijd alert zijn op nieuwe trends of ontwikkelingen, of op zaken die nog beter kunnen. Je moet altijd alert zijn en af en toe iemand inhuren om te kijken of het beter kan. Al met al is het een kostbare aangelegenheid en wanneer je ervoor kiest zoiets neer te zetten, denk dan goed na over de route van de bezoekers. Je komt vaak onlogische keuzes tegen, waarbij gasten bijvoorbeeld eerst door het restaurant moeten waar mensen in hun badjas zitten voordat ze bij de kleedkamers komen.”

“De duurzame investeringen die er tegenwoordig bij horen, betalen zich over het algemeen wel snel terug. Het lijkt in eerste instantie veel, maar ik zou er toch in investeren om water en energie te besparen. Voor de bezetting van je hotel is het in ieder geval een goede investering. Een hotel in het buitengebied heeft tegenwoordig gemiddeld een bezetting van tussen de 57 en 67 procent op jaarbasis. Wij zitten op 92 procent en dat komt omdat wellness altijd bezet wordt.”

Dit artikel maakt onderdeel uit van onze white paper Hotel & Water. Download de hele white paper hier.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws