Hoteliers staan voor zware tijden. Teruglopende bezettingen en noodzakelijke verlagingen van tarieven door een afnemende vraag naar hotelkamers vergen marketing-inzichten en de inzet van slimme distributiemethodes en systemen. Om zoveel mogelijk kamers tegen optimale tarieven te kunnen verkopen, moet een hotelier alles uit de kast halen om succesvol te zijn.
De verkoop van kamers via internet heeft de afgelopen jaren grote sprongen gemaakt. De travel portals, of internet reisbureaus, hebben steeds meer macht in handen gekregen. Hoteliers kunnen daardoor afhankelijk raken van de verkoop via deze kanalen. Het slim inzetten van deze portals kan echter veel reserveringen opleveren. Over deze reserveringen moet dan vaak wel een commissie betaald te worden.
Om minder afhankelijk te zijn van de travel portals en daarmee meer reserveringen met een hoger rendement te kunnen genereren, kan de hotelier de eigen hotelwebsite inzetten als marketing- en distributietool. Hoe haal je het maximale rendement en effect uit de hotelwebsite? Daarover start op de website van Hospitality Management een reeks van acht korte artikelen, waarin verschillende succesfactoren aan de orde komen. Denk daarbij aan zoekmachine-optimalisatie, conversie (look-to-book ratio), website vormgeving, usability (gebruiksvriendelijkheid), content management, social media, reviews, etc. Veel hoteliers onderschatten deze factoren, en hebben een website waar (te) weinig mee wordt bereikt. Dit is een gemiste kans. De artikelen over de belangrijkste succesfactoren kunnen gebruikt worden ter evaluatie en verbetering van de hotelwebsites, met meer reserveringen en een hoger rendement als doel.
De genoemde artikelen zijn van de hand van Thomas Dieben van BeCurious internet & hospitality, "www.curious.nl":http://www.curious.nl/?utm_source=hosman&utm_medium=banner&utm_campaign=hosman09.
"Het eerste artikel uit deze reeks is beschikbaar op de website van Hospitality Management":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/branding-en-design/.
"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/succes-met-de-hotelwebsite/
Succes met de hotelwebsite
15 september 2009