Sinds Hilton Garden Inn Leiden in augustus vorig jaar is overgenomen door hotelgroep International Hotel Capital Partners (IHCP), is het hotel per 1 maart volledig van een managed hotel naar een franchised formule gegaan, maar wel onder de brandnaam Hilton Garden Inn. In enkele maanden tijd is het hotel klaargemaakt voor gasten, waarbij de hotelkamers volledig zijn gerenoveerd.
Hilton Garden Inn Leiden was voorheen een managed hotel, dat werd gerund namens de eigenaar. Onder IHCP is het hotel geconverteerd naar een franchised formule. Ontwikkeld en gerund onder het Hilton Garden Inn merk, is de relatie met Hilton onveranderd voortgezet na de overname. Aan het roer staat General manager Johannes Hoesdorff die eerder onder contract stond bij Hilton Garden Inn. Hoesdorff heeft de overstap gemaakt naar IHCP zodat hij het hotel en het team van veertig mensen kan blijven managen.
“Het grote voordeel van onze korte en snelle manier van beslissen binnen IHCP als managementbedrijf en het werken met het Architectural & Design team van Hilton, heeft ons in staat gesteld om de volledige renovatie van alle 173 kamers te beginnen in januari en alweer af te ronden in maart”, aldus general manager Johannes Hoesdorff.
Voordelen van franchising
Een zichtbaar voordeel van de franchiseconstructie onder IHCP voor het hotel in Leiden is de snelle oplevering van de verbouwde kamers. Doordat ICHP zelf als hoofdaannemer functioneert, werd de verbouwing veel effectiever aangestuurd dan wanneer deze uit handen wordt gegeven. Alle 173 kamers zijn opgeleverd en volledig gerenoveerd met houten vloeren, nieuw meubilair en een fris kleurenpalet rondom de kleur groen. Naast de kamers beschikt het hotel over vergaderfaciliteiten met zes zalen, een bar en een restaurant.
Hilton Supply Management
Een ander voorbeeld van de franchising is dat er gebruik gemaakt kan worden van gezamenlijke inkoopmogelijkheden, waardoor het hotel de inkooppositie heeft van een groot bedrijf. Ze maken daarvoor gebruik van het Hilton Supply Management (HSM). HSM ondersteunt hotels bij strategische inkoop en inkoopondersteuning. IHCP zet deze aanpak niet alleen in voor het Hilton Garden Inn Leiden. Sinds afgelopen zomer zijn alle IHCP-hotels een strategisch partnerschap aangegaan met HSM.
“We kunnen ondertussen het vergelijk maken met drie verschillende ketens en zien echt een toegevoegde waarde in de samenwerking met Hilton en IHCP”, besluit Remco Gerritsen, directeur van IHCP. “Het contact met het Europese supportteam van Hilton is gemakkelijk en iedereen is bereikbaar en toegankelijk. Dit helpt om gezamenlijk oplossingen te vinden tijdens de overgangen en integratie.”
Hospitality Management sprak eerder dit jaar uitgebreid met Bas Blommaart en Remco Gerritsen van International Hotel Capital Partners.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.