Voor de derde keer organiseert Hotelschool The Hague het internationale research symposium met het thema IMPACT. De organisatie is zeer verheugd dat na een online editie de deuren weer geopend kunnen worden voor ruim 130 (inter)nationale junior - en senior onderzoekers in hospitality, PhD studenten, doctoraatsstudenten, partners, alumni en geïnteresseerden uit de gastvrijheidsbranche.
Impact en duurzaamheid zijn nauw met elkaar verweven en zullen naar verwachting richting 2030 verder convergeren. Veel universiteiten en bedrijven hebben hun steun uitgesproken door zich te verbinden aan de UN Sustainable Development Goals (SDG's). Maar hoe kunnen we de abstracte hospitality concepten omzetten in meetbare observaties? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ons werk een positieve of zelfs transformerende impact heeft op onze stakeholders? Wat drijft bedrijven tot de ambitie om een positieve maatschappelijke impact te hebben, anders dan de verwachte effecten op de bedrijfsprestaties? Hoe kunnen we verder gaan dan 'stoppen met plastic rietjes'-initiatieven en fundamentele circulaire projecten stimuleren naar echte impactvolle veranderingen?
Dr. Horst Treiblmaier
Tijdens het 3e Research Symposium 2022 dat plaatsvindt op 9-10 juni aanstaande is een van de sprekers Dr. Horst Treiblmaier, hij spreekt over de blockchaintechnologie. Voor de gelegenheid stellen we hem voorafgaand aan het symposium twee vragen. Hij is hoogleraar en hoofd van de afdeling Internationaal Management aan Modul University, in Wenen, Oostenrijk. Zijn keynote beslaat crypto currency-betalingen en boekingen: De blockchain transformatie in de toerisme- en horecasector.
Voor een breed publiek, maar ook voor veel professionals, blijft de potentie van blockchaintechnologie onduidelijk. Kent u grote hotelketens of leveranciers die blockchain-initiatieven ontwikkelen?
“Laat ik beginnen met duidelijk te maken dat er niet zoiets bestaat als “de blockchain”. In plaats daarvan bestaan er talloze applicaties die gebouwd zijn op blockchain en hierdoor een tal van toepassingen mogelijk maken. Geen van hen is zo perfect dat het een ideale technische oplossing is waar elke marktspeler van zou kunnen profiteren. De onderliggende technologieën die blockchain mogelijk maken, zijn inderdaad vrij complex, waardoor het vaak moeilijk te begrijpen is wat voor soort applicaties kunnen worden gebouwd en daadwerkelijk zinvol zijn. Bovendien is de gebruikte usecasetechniek vaak storend, daarom vind ik de meest revolutionaire toepassingen bij startups en niet bij gevestigde spelers. De gevestigde exploitanten zijn zich ook bewust van deze situatie. Zo verwierf de wereldwijde reisaanbieder Webjet een belang van 25% in de blockchain-start-up LockTrip, waar je nu al een accommodatie kunt boeken. De volledig gedecentraliseerde reismarktplaats Winding Tree is klaar voor gebruik en de Destination Management Organization Heidiland in Zwitserland stroomlijnt hun processen met behulp van blockchain. En er zijn talloze anderen die blockchain op de een of andere manier integreren, te beginnen met de acceptatie van cryptocurrency-betalingen.”
Wat is voor u het meest inspirerende voorbeeld van een blockchain-implementatie, in hospitality of in een andere industrie?
“Als je met "inspirerend" "revolutionair" bedoelt, is het duidelijk Bitcoin, omdat het niet alleen de weg vrijmaakte voor tal van toekomstige toepassingen, maar het ook het potentieel heeft om bestaande geldsystemen te vervangen of aan te vullen. Ik veroordeel dit op geen enkele manier, aangezien de uitkomst nogal onvoorspelbaar is en hoogstwaarschijnlijk niet zal gebeuren vanwege sterke tegenstand van centrale banken, maar het is nog steeds een zeer radicaal scenario. Als je met "inspirerend" "creatief" bedoelt, dan zie ik niet-vervangbare tokens als het startpunt voor veel innovaties die in de niet al te verre toekomst zullen ontstaan. Dit zal ook grote gevolgen hebben voor de toerisme- en horecasector. Stelt u zich eens voor dat u uw aanbod verpakt in een digitale token die eenvoudig verhandelbaar is en bovendien verrijkt met extra functionaliteit. De tokenisatie van hotelkamers, excursies of evenementen kan mogelijk kosten verlagen, ticketfraude voorkomen en het aanbieden van aanvullende diensten makkelijk mogelijk maken. Interessant is dat dit mogelijk op een privacybeschermende manier kan worden gedaan.”
Het is duidelijk dat blockchaintechnologie op diverse manieren inzetbaar is in de hospitality industry en dat baanbrekende vernieuwingen in de nabije toekomst zullen worden uitgerold.
Derde Research Symposium 9 en 10 juni
Tijdens het symposium heeft de organisatie verschillende inspirerende sprekers uitgenodigd. Het programma staat op de website van Hotelschool The Hague.
U kunt het symposium bijwonen. Aanmelden kan via research@hotelschool.nl voor de lezers van Hospitality Management heeft de organisatie enkele plaatsen beschikbaar. First come, first served.
Sprekers
Prof. Marianna Sigala – Hoogleraar aan University of Piraeus, Griekenland
Onderzoek met een doel: transformatief onderzoek in toerisme en gastvrijheid.
Stijn Bronzwaer, Merijn Rengers en Joris Kooiman - NRC Handelsblad
Drie NRC-journalisten doorgronden Booking.com. Eind jaren negentig begon Booking.com als een idee van een groepje techniekstudenten uit Twente en uitgroeide tot het grootste en machtigste hotelboekingsplatform ter wereld.
Wilfred Mijnhardt - Rotterdam School of Management
Verantwoordelijk voor de wending en strategische transitie van business schools naar impact gedreven instellingen.
Dr. Horst Treiblmaier – Hoogleraar en hoofd van de afdeling Internationaal Management, Modul University, Wenen, Oostenrijk
Meer dan cryptocurrency-betalingen en boekingen: Blockchain Transformatie in de toerisme- en horecasector.
Dr. Johanna Renny Octavia – Hoogleraar Parahyangan Catholic University – Indonesië
Voedselverspilling bestrijden in Indonesië als een maatschappelijke uitdaging door middel van interdisciplinaire benadering en innovatie.