Gratis Wi-Fi is een vereiste van de hedendaagse hotelgast. Reizigers willen tijdens een verblijf beschikken over de gemakken van thuis. Vooral de technologische voorzieningen dienen aanwezig te zijn.
*Gratis verbonden*
Deze conclusie trekt boekingswebsite Hotels.com. Wereldwijd is slechts 11 procent van de reizigers bereid om te betalen voor het netwerk in hotels. Volgens Olivier Pernoud van Hotels.com is de oorzaak terug te vinden in de luchtvaart. "Nu steeds meer luchtvaartmaatschappijen en luchthavens gratis Wi-Fi bieden, verwachten reizigers ook vrij internettoegang zodra zij in het hotel arriveren", aldus Pernoud. "Gasten gebruiken laptops, smartphones en tablets om activiteiten te plannen, contact te onderhouden met familie en vrienden en zelfs om maaltijden te laten bezorgen. Het is dus niet verrassend dat gasten gratis en snel Wi-Fi verlangen."
*Belangrijke voorwaarde*
Hotels.com voerde een onderzoek uit naar de meest begeerde gratis hotelvoorzieningen. Hieraan werkte 8.600 respondenten uit 28 landen mee. 66 procent van hen ziet het liefst internet voor niets terug in alle hotels. Voor 34 procent is toegang tot het net de belangrijkste voorziening bij het boeken van een hotel.
*Moderne voorzieningen*
Andere technologische gemakken van thuis behoren ook tot de prioriteiten van reizigers. 23 procent van de ondervraagden ziet het liefst een geavanceerde koffieautomaat op de hotelkamer. Deze voorkeur wordt gevolgd door 'wired rooms', waarbij alle technologische snufjes met één afstandsbediening te besturen zijn. 20 procent ziet deze voorziening wel zitten. Ten slotte vindt 15 procent het een meerwaarde als het hotel tablets beschikbaar stelt.
~Marijn Brok~
Techniek staat voorop bij keuze hotel
20 februari 2013