The niu Fender Amsterdam aan de Entrepothaven in het Oostelijk Havengebied opent op 1 november officieel haar deuren. General Manager Alexander Peulen is zichtbaar trots op het verrezen hotel. “Ik heb er ontzettend veel zin in.”
Het twaalf verdieping tellende hotel heeft 246 kamers, die elk een oppervlakte hebben variërend van 21 tot 44 vierkante meter. “We richten ons op de Millennial. De lobby moet de ruimte worden waar de gasten echt samen komen. Het ‘instagrammable’-element komt terug in onze storytelling. Dit hotel ligt aan de haven. Een fender is een soort stootkussen aan de buitenkant van een schip om eventuele botsingen te verzachten. De omgeving komt in ieder niu hotel terug. Zo hebben we in Haarlem een hotel in een oude melkfabriek. Door oude melkflessen en koeienhuiden terug te laten komen in het hotel, geef je de gast een extra ervaring mee.”
“We willen onszelf scherp in de markt zetten”, vervolgt Peulen tussen de betonnen muren van de gang op de derde verdieping. “Met een gemiddelde jaarprijs van 128 euro (variërend van 95 tot 175 euro) denk ik dat we de Millennial naar het hotel kunnen trekken.” Het hotel is zowel voor de zakelijke- als voor de leisuregast te bezoeken. Op de zevende verdieping is het restaurant gevestigd, uitkijkend op de haven. “Hier hebben we straks plek voor 140 zitplaatsen, het zal vechten worden voor een plekje bij het raam”, lacht hij.
Bouw
De bouw verloopt voorspoedig, zo verzekert Peulen. “We hebben gelukkig niet te maken met vertragingen. Iedere week leveren we een volledige verdieping op en tijdens de bouwvak wordt er doorgewerkt. In de kamers hebben we gekozen voor PVC-vloeren. We hebben gekozen voor vier type kamers. We beschikken over dertien kamers die speciaal zijn ingericht voor mindervalide en ‘interconnected rooms.’ Iedere kamer heeft een lange raampartij zodat de gast kan genieten van het uitzicht over Amsterdam.”
Het hotel bestaat uit drie grote torens die door middel van een loopbrug met elkaar verbonden zijn. In de binnentuin kruipen de drie torens dicht tegen elkaar aan, waardoor het licht speelt met de schaduwen van de torens. “Als alles af is, moet dit een plek worden waar gasten samenkomen”, vertelt Peulen, terwijl hij in de binnentuin staat.
Het merk
niu staat voor native, inspiring, unique. Het merk vindt aansluiting bij de levensstijl van de hedendaagse samenleving. Geïnspireerd door de locatie en gevormd door kunst en geschiedenis. De hedendaagse hotelgast trekt zich niet meer terug op zijn kamer. De levendige lobby en de innovatieve co-working ruimte spelen daarom in op de vraag van de huidige hotelgast. Alexander Peulen trad op 1 mei 2019 aan als General Manager van het nog te openen The niu Fender Amsterdam. Hij gedijt goed bij de dynamiek van het Duitse bedrijf. “Geen dag is hetzelfde. Er liggen ontzettend veel plannen, die snel gerealiseerd worden.”
Het moederbedrijf
Het familiebedrijf NOVUM Hospitality is met momenteel 175 hotels en meer dan 23.000 hotelkamers op 65 locaties in Europa de grootste hotelgroep in Duitsland. Opgericht in 1988 en sinds 2004 op gestage groeikoers presenteert NOVUM Hospitality zich onder leiding van directeur-aandeelhouder David Etmenan als een buitengewoon dynamisch bedrijf. Het hotelportfolio omvat centraal gelegen drie- en viersterrenhotels die gedreven worden onder de merknamen NOVUM Hotels, Select Hotels en the niu. Bovendien fungeert NOVUM Hospitality als franchisenemer van de InterContinental Hotels Group, AccorHotels, Best Western Hotels & Resorts en Choice Hotels.