Een 'foodmultinational' heeft alweer enige tijd geleden met veel tamtam een drinkbaar ontbijt op de markt gebracht. Dat product hoort helemaal bij een maatschappij waarin vrijwel niemand nog rustig de tijd neemt om te ontbijten. Aan de keukentafel is het haastwerk, 's ochtends vroeg, maar hoe 'zit' het in de hotels?
Het wel of niet gebruik maken van een (uitgebreid) ontbijt hangt in hotels samen met een groot aantal factoren; dat maakt het bespeuren van een nieuwe trend niet zo eenvoudig. Allereerst hebben we te maken met een marketingmix: de verschillende segmenten hebben verschillende gewoonten en bestedingspatronen. De prijsstelling speelt uiteraard een belangrijke rol: als het ontbijt inclusief is, zal de gast er meestal wel gebruik van maken, ook al ontbijt hij thuis gewoonlijk niet. Verder moet de locatie van het hotel ingecalculeerd worden, want in het centrum van een stad hebben hotels te kampen met directe competitie: op de hoek van elke straat kun je een croissant kopen.
Toch is het niet te miskennen dat men ook in hotels steeds minder ontbijt. Zelfs de traditionele 'ontbijt-inclusieve' segmenten (de leisure- en groepenmarkt) kiezen in toenemende mate voor de 'room-only rates'. Slechts weinig hotels ontkomen aan dalende ontbijtomzetten. Is daar iets aan te doen?
Veel hotelketens denken de oplossing gevonden te hebben in het aanbieden van een 'expressontbijt' naast het uitgebreide ontbijt. Zo'n expressontbijt bestaat veelal uit een kop koffie of thee met een croissant en wat 'pastries'. Het lijkt een aardig idee, maar in de praktijk zou het weleens kunnen tegenvallen. Stel dat de gasten die voorheen gebruik maakten van het gewone, uitgebreide ontbijt - omdat er geen alternatief was - nu massaal overstappen op het expressontbijt.
Rekensom: per dag 100 x fl 30,- (de prijs van een uitgebreid ontbijt) = fl 3000,-. Voorheen liepen 25 mensen zonder ontbijt de deur uit. Die worden nu overgehaald om een expressontbijt (fl 9,50) te nuttigen. Dat levert fl 237,50 op. Maar ... na het introduceren van het expressontbijt kiezen plotseling 25 andere gasten, die tot dan toe uitgebreid ontbeten, ook voor het expressontbijt. Daardoor loopt de hôtelier ruim fl 750,- aan omzet mis. Na het succesvol implementeren van het snelle ontbijt blijkt de omzet dus te zijn gedaald van fl 3000,- naar fl 2725,-.
En dat terwijl het aantal ontbijtende gasten - en daarmee de kostenpost bediening - flink is toegenomen. Conclusie: de oplossing voor veranderende gewoonten van hotelgasten is lang niet altijd voorradig. Hoewel we natuurlijk ook gewoon het drinkbare WAKE-UP in de minibar kunnen plaatsen.
HM30JAAR HM301998