Alle drink,- en eetgelegenheden in Nederland zijn minstens tot en met 28 april 2020 gesloten. Een zware periode voor de de horecaondernemers en -medewerkers. Door het hele land onstaan in deze donkere dagen prachtige initiatieven om de branche overeind te houden. 'We are in this together'.
In dit liveblog geeft de redactie van Hospitality Management handige tips en deelt het creatieve ondernemersverhalen van collega's. Zelf een goede tip? Deel het en mail naar: redactie@uitgeverijps.nl! Zo houden we de horeca overeind! We verdelen tips van de redactie met tips van collega's.
Leverancier van keukenapparatuur Hakvoort, stuurde deze checklist om ervoor te zorgen dat keukenapparatuur niet verwaarloost raakt:
Bart Reints Bok, directeur/eigenaar Charme Hotels:
- "Besteed juist nu aandacht aan revenue management. Uitgestelde evenementen direct invoeren als nieuwe data bekend zijn. Voer ook de prijzen voor 2021 alvast in, indien mogelijk.
- "Ga in gesprek met de vastgoedeigenaar van het hotel. Vraag huurkorting aan; vraag niet om uitstel, want we zitten met zijn allen in deze crisis, dus ook de vastgoedeigenaren zullen water bij de wijn moeten doen om te zorgen dat we dit gezamenlijk te boven komen.”
- “Overleg met je energieleverancier. Zij zijn ook ondernemers, dus overleg moet mogelijk zijn. Probeer het voorschotbedrag te verlagen; aan het eind van de rit krijg je het teveel betaalde geld toch terug, dus waarom zou het niet kunnen?”
- “Ons e-mailbestand is groot. We gaan onze gasten vragen of ze nu actief onze hotels willen gaan boeken voor de zomer. Heel Nederland zit zich toch thuis te vervelen, dus het is een goed moment om dat te proberen.”
- “Probeer je voorraden op te maken; wat ligt er bijvoorbeeld nog in de vriezer. Je gasten snappen het heus wel als het menu niet precies is zoals ze gewend zijn, zolang je de drie componenten maar aanbiedt.”
Nicole Verheijdt, Hotel Restaurant De Foreesten
Hotel Restaurant De Foreesten stuurde de volgende brief naar hun gasten:
"Hierbij willen wij u namens Hotel restaurant de Foreesten een update geven over de gang van zaken. U heeft een reservering gemaakt bij ons. Zodat u heerlijk kon komen genieten bij ons in het hotel, restaurant en van de mooie bosrijke omgeving.
"Nu heel Nederland getroffen is/wordt door het virus “Corona” willen wij u het volgende aanbieden. Doordat de restaurants moeten sluiten en de hotels wel open mogen zijn hebben wij van Horeca Nederland het volgende te horen gekregen: Als er gasten naar het hotel komen omdat deze gasten gereserveerd hebben mogen deze gasten alleen maar op hun kamer zijn of het hotel verlaten. De gasten mogen geen gebruik maken van het restaurant en/of brasserie. De gasten krijgen hun ontbijt, lunch, diner en drankjes geserveerd op hun hotel kamer.
Wij begrijpen dat dit niet is wat u in gedachten had. Als u er even tussen uit wilt. Daarom willen wij u het volgende aanbieden. Mocht u er toch over nadenken om u verblijf te annuleren.
Als u uw reservering annuleert betaald u annuleringskosten. Indien wij de gehele kamer kosten mogen annuleren. Na het ontvangen van de annuleringskosten willen wij dat kamerbedrag om zetten in een tegoedbon om later dit jaar toch van uw verblijf bij ons te kunnen genieten. Mocht u nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact op met het hotel dit kan per email. Namens het gehele team van Hotel Restaurant de Foreesten hopen wij u snel weer te verwelkomen."
Valerie en Bas Tiemens, Hotel Vierhouten, Vierhouten
Ons hotel hebben wij gesloten. Het heeft geen zin om voor die enkele kamer open te zijn en alleen roomservice te mogen verlenen. De meeste gasten geven zelf al aan later in het jaar te komen en dan laten we de aanbetaling staan, daar sturen we een waardebon voor, want dat hebben ze tenslotte al voldaan.
Ook heb je mensen die een mail sturen met banknummer. Als mensen zelf zo kortaf zijn is het best lastig om dan sociaal terug te reageren. We moeten tenslotte allemaal overleven.
Klant is koning, maar er zijn grenzen, ook wij hoteliers zijn mensen. Mensen die heel hard moeten en willen werken en die dit ook niet hebben kunnen voorzien. Dus al met al praten met de gast en zo kom je er meestal wel uit, je hebt er altijd een paar tussenzitten, dat hou je altijd.
Het enige wat wij hopen is dat we weer met Pasen mogen draaien….maar daar hebben wij een hard hoofd in. Dus het belangrijkste is dat wij, alle gasten, dus gewoon iedereen, gezond blijft en straks massaal weer geld gaat uitgeven, in alle branches uiteraard!
KHN
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft een facebookpagina opgezet: HorecaHelpt. De pagina is een platform waar horecaondernemers hun verhalen, initiatieven, tips en steunbetuigingen kunnen delen.
Tip van Frank Iwema, Residenz, Den Haag
Verlaag de energie termijnbedragen. Minder kamers bezet, minder gebruik van de keuken, en faciliteiten als zwembad/spa. Dus dat betekent automatisch minder energieverbruik. Verlaag dan de termijnbedragen om je cashflow te verbeteren.
Tip van Marian Krijgsman, Hotel Steeds aan Zee, Katwijk
Op de vraag hoe hotels om gaan met annuleringen, stromen de redacties binnen. Marian Krijgsman van Hotel Steeds aan Zee uit Katwijk reageert als volgt: "Het is een moeilijk dossier. Volgens de algemene voorwaarden sta je als hotelier in je recht maar je maakt er geen vrienden mee. Wie nog gratis kan annuleren doet dit trouwens massaal voor de maanden maart april mei en juni. Daar is niets aan te doen en begrijpelijk. Wij belasten de non-refundables en bieden een andere datum aan om het in te halen."
Tip van KHN
Voor het op korte termijn verlagen van de huurprijs bestaat geen wettelijke regeling. KHN heeft op dit moment actief contact met overheid, maar ook met banken én de vastgoedsector. Ook kun je het gesprek met jouw verhuurder aangaan over de verlaging van de huurprijs op korte termijn. Of over het aanpassen van de voorwaarden (een huurvrije periode of een omzetgerelateerde huurprijs gedurende een bepaalde periode). KHN heeft een modelbrief opgesteld waarmee je jouw huurbaas kunt verzoeken voor een (tijdelijke) vrijstelling. Download de brief hier.
Tip van de redactie
Communiceer. Zet al je communicatiemiddelen in (social, e-mail) om je gasten te laten weten welke keuzes je maakt en waarom. Communiceer helder. Maak één iemand binnen de organisatie verantwoordelijk voor de communicatie. Zo voorkom je ruis. Benader (lokale) media en vakmedia om iedereen op de hoogte te brengen.
Tip van de redactie
Er komt gelukkig een dag dat de coronacris voorbij is. Denk goed na over de visie en strategie van je bedrijf ná de crisis. Een cruciale fase voor de continuïteit van je bedrijf. Zet ideeën op papier, vergader met collega's via Google Hangouts, Facetime of Skype.
Tip van de redactie
Geef vouchers uit die gasten kunnen kopen om later dit jaar een overnachting mee te boeken.
Tip van de redactie
Bezorgen en afhalen. Goede keuken in het hotel? Gisteren werd bekend dat Rijksoverheid afhalen weer toestaat. Zorg dat er een vorm van cashflow ontstaat. Ontwikkel een team van medewerkers die afhalen en bezorgen mogelijk maakt
Tip van de redactie
Ga in gesprek met leveranciers en de pandeigenaar. Iedereen is zich bewust van de situatie. Ga in gesprek om huur en lopende rekeningen op te kunnen laten schorten.
Tip van de redactie
Houd een grote schoonmaak. Mocht je ervoor gekozen hebben om volledig dicht te gaan omdat je de infrastructuur niet hebt om te bezorgen of af te halen, gebruik de tijd om de keuken of de lobby eens flink aan te pakken.