Ondanks de natte maanden juli en augustus beleefde het toerisme op de Heuvelrug een goede zomer. Dat blijkt uit een inventarisatie van het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei onder vakantieparken en attracties op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei. Naast dagbezoek aan de regio ontwikkelde vooral het bezoek aan vakantiehuisjes in het luxe segment zich goed. Hoewel ook steeds meer buitenlandse toeristen de Heuvelrug weten te vinden, blijven Nederlandse vakantiegangers en thuisblijvers die een dagje op stap gaan in eigen land de grootste groepen.
De Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei vertegenwoordigen samen met de stad Utrecht (40%) 2/3 deel van het totale aanbod in ecreatie en toerisme van de provincie Utrecht. Met bijna 2 miljoen overnachtingen in hotels, op campings en in vakantieparken is de Heuvelrug daarnaast goed voor ruim 60% van het verblijfstoerisme.
TOERISME SOCIAAL-ECONOMISCH BELANGRIJK
Uit gisteren gepubliceerde CBS-cijfers in opdracht van het ministerie van Economische Zaken blijkt dat recreatie en toerisme landelijk veel sneller groeien dan de totale economie. “Ook in de regio Utrecht is die trend zichtbaar”, zegt RBT-directeur Michiel van der Schaaf. “Op de Heuvelrug is het economisch belang met een jaarlijkse toegevoegde waarde van 675 miljoen euro zelfs ruim hoger dan het landelijk gemiddelde.” Daarnaast biedt de gastvrijheidseconomie zo’n 20.000 mensen werk en levert de sector een belangrijke bijdrage aan het voorzieningenniveau in de dorpen en steden. “Op die manier levert de sector een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid voor bewoners en het vestigingsklimaat voor bedrijven in het gebied”, aldus Van der Schaaf.
GAST ZOEKT TOTAALBELEVING
“Als traditioneel vakantiegebied is de zomervakantie een belangrijke graadmeter voor het toerisme”, zegt eigenaar Alex van der Grift van Allurepark De Krakeling in Zeist. “Wat dat betreft zat het weer deze zomer niet mee. Juli en augustus waren natte maanden, en daardoor liep het toeristisch kamperen wat terug. Daar tegenover staat dat de vraag naar vakantiewoningen en luxe lodges toenam en de maanden mei en juni qua weer juist weer opmerkelijk goed was. Al met al is het voor ons een goede zomer geweest. Ook doordat sinds de oprichting van het RBT in 2015 steeds meer partijen met elkaar samenwerken om onze bezoekers meer vermaak te bieden en te zorgen dat ze met een goed gevoel huiswaarts keren. Als we dat de komende jaren verder opbouwen kan ons dat veel extra bezoekers opleveren.”
Dat laatste bevestigt ook manager Tim Rooijakkers van Landal Amerongse Berg in Amerongen: “Veel van onze gasten zoeken een totaalbeleving en trekken met wandelschoenen de natuur in, of stappen op de elektrische fiets om de regio te verkennen.”
MILITAIREN IN VAKANTIEPARKEN
Ook de dagattracties op de Heuvelrug deden deze zomer goede zaken. Naast nieuw aanbod zoals het Bezoekerscentrum Grebbelinie (Renswoude) en de reuzenpanda’s in Ouwehands Dierenpark (Rhenen), trokken ook traditionele uitjes zoals de Pyramide van Austerlitz (Woudenberg) en de vele kastelen en buitenplaatsen zoals Museum Huis Doorn (Doorn) en Paleis Soestdijk (Baarn) veel publiek. Ook het winkel- en horeca-aanbod in de regio was populair, o.a. in Driebergen, Soest, Veenendaal en Zeist.
Het Nationaal Militair Museum (Soest) verwelkomde deze zomer ruim 50.000 bezoekers, onder meer doordat het museum ter promotie met een militair voertuig diverse campings en vakantieparken in de regio bezocht. Daarnaast waren de stormbaan en de nieuwe mini-tanks bij het museum populair.
Ook in de nazomer is er nog veel te beleven op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei. Meer informatie is te vinden op www.opdeheuvelrug.nl.
foto’s: Anne Reitsma