De internationale reiswereld en de hotellerie is flink in beweging. Ook dit jaar mogen we spreken van groei. In de eerste zeven maanden van 2005 waren maar liefst 460 miljoen internationale toeristen 'actief', hetgeen een toename van 25 miljoen mensen en een procentuele groei van 5,9 % ten opzichte van dezelfde maanden in 2004 betekent. Kortom, de reislust zit bij veel mensen nog steeds in het bloed.
Het ziet er niet naar uit dat de reislust minder zal worden, ondanks enkele (natuur)rampen, epidemieën, oorlogen en aanslagen. Een organisatie die het wereldtoerisme uitstekend in de gaten houdt, is de Spaanse World Tourism Organization (WTO). Drie keer per jaar geeft zij een speciale 'barometer' uit met daarin de stand van zaken op inkomend toeristisch gebied. Doel hiervan is het publiceren van een korte termijn evaluatie, waardoor de sector toerisme de juiste informatie adequaat en overzichtelijk krijgt aangeboden. Daarom uit dit rapport de 'highlights'.
Klappen
De voorgaande jaren vertoonden een enigszins instabiele economie, hetgeen direct invloed had op de toeristische sector. Na een paar fikse klappen, zoals SARS en de tsunami, was de algemene verwachting dat de toeristische sector door een flink dal zou moeten gaan. Zeker na de recente bomaanslagen in Londen, Turkije en Egypte. Men vergiste zich. Hoewel vlak na die gebeurtenissen een kleine terugval werd waargenomen, bleek de reislust van vakantiegangers (en zakenlieden) groter te zijn dan de eventuele angst.
Verbazingwekkend genoeg werden ook de plaatsen waar iets tragisch was voorgevallen, al snel weer aangedaan. Of dit een verlate vorm van ramptoerisme was, is nog niet onderzocht. Het is wel zo dat bepaalde gebeurtenissen nog even 'voortkabbelen'. Denk aan de orkaan Katrina die New Orleans onder water zette: niet alleen zal het nog lang duren voordat allerlei bezienswaardigheden weer 'toonbaar' zijn; de Amerikaanse overheid heeft ook besloten dat een groot aantal cruiseschepen moet dienen ter huisvesting, waardoor deze tak van toerisme aan de trossen ligt.
Rust
Maar hoe staat het verder met de wereld? De WTO had een positieve trend voor ogen. Tot op zekere hoogte is die voorspelling uitgekomen. Het jaar 2005 begon prettig, dankzij een toegenomen vertrouwen van de consumenten. Evenmin te verwaarlozen was het verleidelijke aanbod van goedkope vliegtickets, 'fly-drives' en 'all-inclusive hotels'.
Toch is dat laatste niet zaligmakend: er is een grotere groei waar te nemen in het individuele circuit, waarbij reizigers vaak zelf online reizen en overnachtingsmogelijkheden boeken. Hoteliers kunnen hier goed op inspringen door hun aanbod eveneens online aan te prijzen.
Maar waar zat de groei in het toerisme en de hotelbranche wereldwijd het meest? Volgens de WTO werd in de eerste maanden van dit jaar 9 % groei gemeten, wat te danken is aan Pasen, dat dit jaar vroeg viel. Maar wordt er gekeken naar de groei maand na maand, dan kent maart een groei van 15 %, april niets, mei 7%, juni 6% en juli 5%. Een langzame teruggang die niet verontrustend is. Toerisme lijkt steeds meer te gaan bloeien in het voor- en naseizoen; in het hoogseizoen zijn soms geen kamers meer te krijgen, vanwege de enorme vraag. De WTO ziet hierin ook een teken dat het wereldtoerisme niet langer van de hak op de tak springt, maar in een rustig groeiend vaarwater is gekomen.
Vooruitzichten
De vooruitzichten voor Nederland zijn niet indrukwekkend. Nederland trekt nog lang niet zoveel toeristen als andere landen. In de WTO Top 10 komt Nederland niet voor, niet bij de landen waar veel toeristen al dan niet op doorreis aankomen, noch bij de landen waar toeristen echt verblijven. De lijst wordt wel door Europa aangevoerd, dankzij Frankrijk en Spanje die de lijst aanvoeren, vóór de VS, China, Italië, Groot-Brittannië, Hong Kong, Mexico, Duitsland en Oostenrijk. Als het op vakantielanden aankomt waar de toeristen langere tijd verblijven, ziet het Europese lijstje er zo uit: Frankrijk, Italië, Duitsland, Groot-Brittannië, Turkije, Oostenrijk.
Wereldwijd worden de zomermaanden gezien als de drukste maanden (maar liefst 58% van alle binnenkomsten), waarbij juli en augustus een ruime 23% voor hun rekening nemen.
De WTO voorziet voor de rest van het jaar geen piekerig inkomend toerisme, maar wel juist een toeristische vlucht Europa uit, dankzij de sterke euro. Met name Amerikanen vertrekken liever naar Azië, omdat daar de dollar het nog redelijk doet. De combinatie van de sterke euro met het aanbod in goedkope reizen naar exotische bestemmingen, is interessant voor de grote hotelketens, maar niet voor de Nederlandse hoteliers.