De hotelketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +49. Bilderberg Hotels krijgt de hoogste score van +77. Er is een positief verband tussen de uitgaven van klanten bij een hotelketen en de NPS; hogere uitgaven gaan samen met een hogere NPS en andersom. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder zesduizend Nederlanders.
De Europese Net Promoter Score (NPS) meet de bezoekerstevredenheid. Respondenten kregen de vraag: “Op een schaal van nul tot tien, hoe waarschijnlijk is het dat je het hotel zou aanraden aan vrienden of collega's?’ Een hogere NPS betekent dat de bezoekers sneller een keten zullen aanraden aan anderen. Gemiddeld behalen de Nederlandse hotelketens een NPS van +49.
Op twee hotelketens na hebben alle ketens een positieve NPS. Bilderberg is de hotelketen met de hoogste NPS (+77), gevolgd door Van der Valk (+73). WestCord Hotels (+68), Carlton (+68) en Mercure (+60) maken de top vijf compleet. Postillion Hotels, ibis budget, ibis, Bastion Hotels en Campanile hebben de laagste NPS.
Positief verband tussen besteding en NPS
Hotels zoals Bilderberg, Van der Valk en WestCord Hotels, waar bezoekers gemiddeld meer uitgeven, krijgen de hoogste NPS. Aan de andere kant ontvangen hotels waar bezoekers relatief minder uitgeven, zoals ibis, ibis budget en Campanile, elk een lagere NPS. Enkele uitzonderingen hierop zijn Mercure, Golden Tulip, Hampshire Hotels en Stayokay. Ondanks lagere kosten bij een bezoek behalen deze ketens een bovengemiddelde NPS.
Alle cijfers zijn op basis van de Nationale Benchmark Hotelketens.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.