Nunspeet, een weekeinde in maart. In het restaurant van Landgoedhotel Vennendal wordt het dessert opgediend. Volgens de menukaart: 'Sneeuwwitje met dwergappeltjessaus en heksenspinsel'. Uit een hoek van de zaal klinkt plotseling feeëriek gezang. Een dame in een donkerpaars fluwelen mantel en hoge puntmuts schrijdt tussen de tafels door, alvorens plaats te nemen bij de open haard. Dan begint ze te vertellen: 'Er was eens…'
Er was eens een roze hotel met zeventien open haarden op de Veluwe dat het belang van marketing goed had begrepen. Een belangrijk principe van marketing is immers: voeg iets toe aan je product, en maak er een 'beleving' van. Voor hotels is een arrangement een uitstekende constructie om de gast iets extra te bieden. Landgoedhotel Vennendal (vier sterren, 80 kamers) heeft dit terdege ingezien, en biedt haar gasten meerdere keuzemogelijkheden.
Eén daarvan is het sprookjesarrangement. Het bestaat uit twee overnachtingen met ontbijtbuffet en diner. De beleving zit 'm in de totale aankleding: op zaterdagavond komt er een goochelaar aan tafel en een sprookjesvertelster. Ook de menukaart is in stijl: gemarineerde parelhoen op een puree van knolselderij heet nu 'koningshoender met toverknollenpuree'. Het 'Sneeuwwitje'-dessert is een pannekoekje met ijs, groene appeltjessaus en gefrituurde mihoen. De inrichting is toepasselijk gedecoreerd: op de buffettafel zit een elfje onder een grote paddestoel; op een andere tafel zit een kikker - wellicht betoverd; in de staande klok verbergt zich één van de zeven geitjes. Kinderachtig? Welnee, sprookjes zijn van alle leeftijden. Bijna alle arrangementgangers in de dinerzaal zijn volwassenen.
Creativiteit
Naast het sprookjesarrangement heeft Vennendal nog veel andere arrangementen. Zo is er een vierdaags picknickarrangement, een High Tea-arrangement en een Wild-arrangement. De keuken neemt daarin telkens een belangrijke plaats in, want dat is één van de sterke punten van het hotel, aldus Tom Rietveld. Hij is sinds drie maanden directeur van Vennendal (van oorsprong een familiehotel) en blijkt een onuitputtelijke ideeënbron voor promotieactiviteiten te zijn. De nieuwe reclame van Center Parcs (vrouw gaat naakt naar buiten in de kou) noemt hij als inspirerend voorbeeld: 'Dat vind ik prachtig: slecht weer gebruiken om gasten aan te trekken. De zon schijnt maar zelden in Nederland, dus moet je de regen ten goede aanwenden. De boodschap is: het is hier heerlijk en het regent ook nog!'
In januari paste Rietveld deze truuk zelf toe: 'Ik had een aantal zakelijke gasten in huis voor cursussen toen het begon te sneeuwen. Iedereen keek rillend naar buiten. Maar ik heb meteen een aantal vuurkorven laten neerzetten in de sneeuw en de gasten opgetrommeld: kom op, naar buiten, daar is Glühwein. Later heb ik de betreffende bedrijven nog even nagebeld om te peilen of ik niet te voortvarend was geweest. Maar ze waren er zeer over te spreken en boekten meteen bij. Zoiets onthoudt men.'
Resultaatverbetering
Rietveld is vastbesloten om de sterke punten van het hotel in de toekomst nog beter te benutten: de bosrijke omgeving; de zeventien open haarden; de goede keuken. Ambiance en persoonlijke service vindt Rietveld maar 'dooddoeners'. Dat wil zeggen: basisvoorwaarden waarop je verder bouwt. Een dag op stap met de boswachter of een wandeling door weer en wind met erwtensoep bij terugkeer; dat zijn de ideeën die volgens hem een verblijf in Vennendal uniek maken. Het hotel vaart er wel bij. In de weekeinden wordt het grootste gedeelte van de kamers gevuld met de arrangementen. Rietveld verwacht de komende drie jaar zijn resultaat nog met 20 tot 40 procent te verhogen; en dat zullen vermoedelijk wel geen sprookjes blijken.
HM302000