De essentie van Revenue Management is om hotelkamers en zalen tegen het best mogelijke tarief aan te bieden. Dat klinkt echter makkelijker dan het is. Daarom heeft de HM-Academy in samenwerking met Stan Josephi (senior lecturer aan de Breda University of Applied Sciences) de tweedaagse masterclass Revenue Management ontwikkeld. Onderaan deze pagina is een filmpje te zien waarin hij kort uitlegt wat er in de training behandeld wordt.
Tijdens deze twee dagen leer je hoe je die enorme volumes aan data kunt analyseren, combineren en vertalen om betere beslissingen te nemen om de juiste prijs te bepalen.
Na de training beheers je de principes van Revenue Management en ben je bekend met de laatste ontwikkelingen. Daarnaast ben je in staat dit binnen jouw organisatie (beter) te structureren. Ook weet je anderen op een heldere manier te overtuigen van het nut en belang ervan.
Stan Josephi licht alvast een tipje van de sluier op. Hierbij zeven waardevolle tips over revenue management:
- Trial and error
Proberen, aan de slag gaan, monitoren, corrigeren en opnieuw beginnen. Kortom; niet bang zijn om (om binnen de gestelde marges) fouten te maken.
- Last night performance
Wat heb je ‘gedraaid’, tegen welke kosten? Zorg er vooral voor dat je hierbij geen kosten over het hoofd ziet. Let ook op je performance ten opzichte van je concurrenten.
- Pickup
Krijg inzicht voor wanneer er wordt geboekt en bepaal op basis daarvan welke prijzen je op welk moment aanbiedt.
- Prijsstelling
Werk op basis van een ‘forecast’ in plaats van op basis van beschikbaarheid.
- Inzicht in concurrentie
Maak gebruik van een ‘rate shopper’. Analyseer deze gegevens en reageer! Dit betekent niet per definitie dat je de prijs moet aanpassen.
- Business mix
Kijk naar de marktsegmentatie, wat voor type klanten heb je en waar komen ze vandaan. Kijk ook naar de channel mix en wat je hebt moeten betalen om ze binnen te halen.
- Communiceer!
Werk samen met sales en marketing en zorg dat ieder zijn eigen rol heeft in het creëren, binnenhalen en managen van de vraag.
Wil je hier meer over weten? Schrijf je nu in via deze link.