Het trendrapport toerisme recreatie en vrije tijd verwacht een groei voor de hotellerie. Organisaties die massa bieden, zullen moeite hebben te overleven.
*Kansen*
Kansen zijn er voor horecabedrijven die uitblinken in innovatie, kwaliteit, ondernemerschap en die toegevoegde waarde bieden. Dat blijkt uit het 31e Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd van NRIT Media, NHTV internationaal hoger onderwijs Breda en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) dat vorige week is verschenen.
*Buitenlandse toeristen*
Het jaar 2011 is relatief succesvol geweest, blijkt uit de studie. Vooral veel internationale gasten hebben Nederland bezocht. Het internationaal toerisme bereikte een recordhoogte waar ook Nederland met 11,3 miljoen buitenlandse toeristen van kon profiteren. Nederlanders gingen zowel in eigen land (+0,2 procent) als daarbuiten (+0,7 procent) vaker op vakantie. In de horeca was sprake van herstel en ook attractieparken, culturele instellingen en evenementen deden het goed.
*Koopjesjagers*
Het trendrapport geeft aan dat er altijd winnaars en verliezers zijn. Organisaties die nog gunstige vooruitzichten hebben, zijn met name aanbieders van kleinschalige, unieke/innovatieve, vernieuwende concepten of kosten-extensieve activiteiten die zich richten op beleving (B&B, kamperen bij de boer, buitenrecreatie). Ook voor de hotellerie valt de komende jaren nog groei te verwachten. Voor een deel van de markt kan het gunstig uitpakken dat Nederlanders de komende tijd dichter bij huis zullen blijven voor vakanties (attracties, verblijfsrecreatie). Daarentegen zijn koopjesjagers ook volop aanwezig in de vrijetijdssector. Het succes van Groupon-acties en vakantieveilingen illustreert deze ontwikkeling.
Meer over het trendrapport vindt u op "nritonderzoek.nl":http://www.nritonderzoek.nl/?action=pagina&id=49&title=Home
~Myrtille Vromans~
Trendrapport verwacht groei voor hotellerie
10 september 2012