Wat staat de hotels te wachten? Welke trends en ontwikkelingen zijn er te signaleren? Hoe kunnen hotels daar adequaat op inspelen? Die vragen - en meer - stonden centraal tijdens het Nationaal Horeca Forum Kompas voor Beleid. (In het Kurhaus te Scheveningen; 7 juni.) Het bedrijfschap Horeca en Catering presenteerde daar zijn jaarlijkse trendrapport Kompas voor Beleid. Hospitality Management zet enkele belangrijke ontwikkelingen voor de hotelsector op een rij.
De kwaliteit wordt steeds belangrijker
De afgelopen decennia werden gekenmerkt door het streven naar 'meer'. Het accent is de laatste jaren echter verschoven naar 'beter', en deze trend zet door. De consument hecht een steeds groter belang aan kwaliteit en veiligheid. Kwaliteit beperkt zich niet alleen tot de kwaliteit van het bed en de badkamer, maar omvat ook begrippen als betrouwbaarheid, hygiëne en veiligheid.
Krapte
De horeca‑arbeidsmarkt kenmerkt zich op dit moment door krapte. De bedrijfstak wordt daardoor genoodzaakt op zoek te gaan naar nieuwe doelgroepen, zoals herintredende vrouwen en allochtonen. Het probleem is, dat de horeca traditioneel het werkdomein is van veel jongeren, een groep waar steeds meer bedrijfstakken steeds heviger een beroep op gaan doen. Het is dan ook van groot belang dat werknemers gebonden worden aan het bedrijf. Het Kompas voor Beleid doet onder meer de volgende aanbevelingen. Zet mensen flexibel in; gebruik ze alleen wanneer dat echt nodig is. Als het restaurant bijvoorbeeld om zes uur open gaat, hoeft niet iedereen er al om vier uur te zijn. Maak het werken aantrekkelijk en geef medewerkers verantwoordelijkheden, dat werkt stimulerend en motiverend. Bied zekerheid, bijvoorbeeld bij het opstellen van roosters, en lever maatwerk voor de arbeidsvoorwaarden: de één heeft liever een vrije dag extra, de ander gaat voor een hoger salaris. Besteed aandacht aan de inzetbaarheid van de werknemers: zorg ervoor dat zij hun kennis en vaardigheden voortdurend op peil houden.
De beleving is bepalend voor de waardering
Mensen overnachten in een hotel omdat zij moeten slapen (noodzaak), maar ook omdat zij iets willen beleven. Bij die beleving maakt het slapen deel uit van een groter geheel. De overnachting is dan middel voor een hoger doel, bijvoorbeeld iets vieren, gezellig uitgaan of vakantie. De mate waarin noodzaak en beleving spelen, verschilt van moment tot moment, van situatie tot situatie en van product tot product. De emotionele belevingsmomenten bepalen echter de waardering van de consumenten. Zij gaan het hotel daardoor ook steeds meer beoordelen op sfeer, ambiance en andere belevingsaspecten.
Senioren bieden toekomstperspectief
Het aantal senioren zal de komende jaren sterk toenemen. Voor de horeca zijn zij op dit moment nog niet van grote betekenis. Zij vormen 23% van de bevolking tussen de 14 en 74 jaar, maar hun bestedingen zijn slechts 13% van de totale horecabestedingen. Ongeveer de helft van wat zij uitgeven, gaat op aan eten. De senioren van de volgende eeuw zullen echter actiever zijn. Zij zullen over meer vrije tijd en geld beschikken. De senioren van de toekomst durven te genieten en geld uit te geven. Kortom: senioren zijn ook voor hotels een toekomstperspectief. Het is wel belangrijk dat er rekening gehouden wordt met hun specifieke wensen. Met name persoonlijke aandacht scoort bij hen hoog.
HM30JAAR HM301999