Hotelzoekmachine "www.trivago.nl":http://www.trivago.nl vindt het tijd om eens stil te staan bij het feit dat hotelmedewerkers zich alle dagen in de
rondte werken om het alle hotelgasten zo goed mogelijk naar de zin te maken. Het zijn stuk voor stuk harde werkers die zichzelf dagelijks wegcijferen, altijd voor de gasten klaarstaan én altijd aardig blijven, ook als het hen niet makkelijk wordt gemaakt. Reizigers realiseren zich niet altijd wat het hotelpersoneel soms voor de kiezen krijgt. Daarom presenteert Trivago een lijst van 11 redenen waarom hotelmedewerkers zulke harde werkers zijn. Oftewel: de hoogste tijd voor een welverdiende ode aan de hotelmedewerker!
*11 redenen waarom hotelmedewerkers het volgens Trivago verdienen om in het zonnetje gezet te worden:*
1. Hotelpersoneel moet vaak een ontzettend grote hoeveelheid dingen op één dag doen. Kamermeisjes of vrouwen moeten bijvoorbeeld op de wisseldag soms meer dan 15-20 kamers schoonmaken binnen slechts een paar uur en de conciërge is vaak uren in de weer om alle koffers op de juiste plaats te krijgen. En dat zonder te klagen.
2. Hotelpersoneel heeft vaak hele zware werktijden. Het schoonmaakpersoneel moet bijvoorbeeld vaak meerdere shifts werken. Er zijn s ochtends twee shifts en dan s avonds nog een shift. Het kan voorkomen dat je als kamermeisje de vroege shift moet draaien, dan even een paar uur vrij bent en dan weer moet komen opdraven voor de late shift. Het restaurantpersoneel begint meestal rond 2 of 3 uur s middags en mag pas naar huis om 11 of 12 uur s avonds als de laatste gast is uitgegeten en de keuken schoon is, terwijl ze vaak ook nog een gezin draaiende moeten houden.
3. Ze moeten heel veel van gasten slikken; want echt niet alle hotelgasten zijn aardig, respectvol en flexibel. Sterker nog: meestal zijn het dezelfde gasten die telkens weer met een nieuwe klacht aan de receptie staan. Service met een glimlach hebben de meeste hotelmedewerkers tot een kunst verheven.
4. Ze moeten altijd werken als anderen plezier hebben. Wat hotelgasten zich vaak niet realiseren, is dat het hotelpersoneel er is om hen een zo ontspannend en aangenaam mogelijk verblijf te verzorgen. Het feit dat hotelpersoneel zich zo dienstbaar kan opstellen terwijl de gasten relaxen en plezier maken, verdient absoluut een pluim!
5. Hotelmedewerkers komen in de meest rare situaties terecht en maken heel veel vreemde of soms zelfs geheime dingen mee, maar moeten in alle gevallen discreet blijven, wat veel zelfcontrole vereist.
6. Hoteliers zijn niet altijd scheutig met salarissen waardoor hotelpersoneel lang niet altijd goed betaald krijgt voor hun harde werk. Waardering kan echter ook anders getoond worden: de Marriott hotelketen zet bijvoorbeeld elke maand een andere Medewerker van de Maand in het zonnetje. Kleine presentjes of een kort bedankbriefje op de kamer zijn manieren om als gast je waardering te tonen; een simpel gebaar kan de dag van het hotelpersoneel een stuk leuker maken.
7. Hotelpersoneel werkt bijna altijd onder tijdsdruk. De ene kamer moet klaar zijn voor 12 uur, de andere voor 14 uur, want dan staan de nieuwe gasten letterlijk voor de deur. Receptionisten moeten constant omschakelen tussen het in- of uitchecken van een gast en zorgen dat iedereen op de gewenste tijd op de gewenste kamer is. De druk is pas van de ketel als alle gasten in/uit huis zijn.
8. Een hotelmanager is eindverantwoordelijk voor alle gasten en al het personeel in het hotel én moet dag en nacht klaar staan om in te springen als er problemen zijn.
9. Hotelmedewerkers moeten tegelijkertijd altijd aanwezig zijn, en toch onzichtbaar zijn voor de hotelgast. Probeer dat maar eens
10. Hotelmedewerkers zijn het gezicht van het hotel en spelen een heel grote rol bij het verkrijgen (en behouden) van een goede reputatie. Niet alleen het pand of de locatie, maar de mensen die er werken maken het hotel.
11. Het vakmanschap van hotelmedewerkers wordt bijna altijd onderschat.
Trivago zet hotelmedewerkers in het zonnetje
24 juni 2015