Naar aanleiding van "de uitspraak":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/uitspraak-bookingcom-misleidt-klanten-12670/ van het College van Beroep van de Reclame Code Commissie, die vandaag plaats heeft gevonden, hebben we gesproken met Joost Becker, advocaat van de
heer Kohnstamm, die tegen Booking.com in het verweer trad. Hij lichtte een en ander toe.
*Tevreden*
''De zitting ging erg goed, en de consument is gebaat bij deze uitspraak, aangezien zij denken dat er een directe verwijzing is naar het hotel, wanneer wordt vermeld dat er nog slechts één kamer vrij is. Dit is dus niet het geval. Op andere boekingssites en bij het hotel kunnen nog meer kamers beschikbaar zijn'', aldus Becker.
*Booking kan zo doorgaan*
Op de vraag of Booking.com zo mág blijven handelen, wist Becker te vermelden dat dit inderdaad is toegestaan. De uitspraak is namelijk een *aanbeveling*, die weliswaar in 80 procent van de gevallen wordt overgenomen, maar niet bindend is. Booking.com mag en kan dus gewoon doorgaan op deze voet.
*Waarom kan Booking.com zo doorgaan?*
Omdat de heer Kohnstamm een klachtprocedure heeft aangespannen en geen rechtszaak. Een klachtprocedure is gemakkelijker. Wanneer Booking.com blÃjft vermelden dat er 'slechts ... kamer vrij' is, dan volgt er geen sanctie. Dat kan enkel wanneer er een overtreding van de wet is, en dat is het niet.
~Thijs Jacobs~
UPDATE: Booking.com mag gewoon door
4 juli 2014