De usability van een website draait om de gebruiks-vriendelijkheid en dan met name het gemak waarmee de bezoeker zich door de website kan navigeren. Een website kan en er nóg zo mooi uitzien en veel bezoekers krijgen, wanneer het gebruiksgemak niet op pijl is, zal de bezoeker afhaken en ook niet snel terugkomen.
Enkele aandachtspunten voor website usability zijn:
*Navigatiemethode*
Door het consistent plaatsen van hoofd-, sub- en footer-navigaties kunnen bezoekers de gewenste informatie vinden en eenvoudig wisselen tussen verschillende paginas. De hoofdnavigatie moet duidelijk zichtbaar zijn en consequent op elke pagina geplaatst worden. Ook de benaming van de verschillende paginas of secties moet logisch zijn voor een gebruiksvriendelijke website. Let er ook op dat er niet te veel onderdelen binnen een navigatie vallen. Voor de hoofdnavigatie telt de vuistregel dat er ongeveer zeven (tussen de 5 en 9) onderdelen in zitten. Bijvoorbeeld:
Home | Faciliteiten | Kamers | Restaurants | Arrangementen | Omgeving | Reserveren | Contact.
*Sitemap*
Een sitemap is een gestructureerde opsomming van alle paginas binnen een website. Behalve dat dit overzicht voor de bezoeker een makkelijke navigatietool is, kunnen ook zoekmachines hiermee eenvoudig achterhalen welke paginas er binnen een website vallen.
*Breadcrumb*
Een breadcrumb geeft de huidige locatie binnen een website aan (bijvoorbeeld:
Hotel naam > Hotelkamers > Superior Suite. Het voordeel van breadcrumbs is dat bezoekers eenvoudig kunnen zien waar ze zich bevinden binnen de website en makkelijk terugkunnen naar een bovenliggende pagina. Vooral bij een uitgebreide website zijn breadcrumbs een must.
*Logo*
Naast de navigatie hoort ook het logo van het hotel consequent geplaatst te worden. Een andere usability-regel is dat het logo binnen de subpaginas een link moet bevatten naar de homepage.
*Alt-teksten bij afbeeldingen*
Wanneer de bezoeker van een website beschikt over een tekstbrowser (bijvoorbeeld op de mobiele telefoon), dan worden afbeeldingen niet weergegeven. Om de website toch nuttig te maken kunnen alternatieve (alt) teksten bij de afbeeldingen worden ingevuld. Deze alt teksten hebben ook weer een positieve uitwerking op de vindbaarheid binnen zoekmachines.
*404 pagina*
Het kan voorkomen dat een bezoeker op een niet bestaande pagina terechtkomt. Er wordt dan een 404 page not found melding gegeven. Voor deze foutmelding kan een aparte pagina aangemaakt worden zodat bezoekers vandaar uit naar een bestaande pagina kunnen navigeren.
Naast bovenstaande aandachtspunten voor usability, kan een (hotel)website ook rekening houden met de accessibility. Bijvoorbeeld door een mogelijkheid voor slechtzienden om het lettertype te vergroten. Of door na te denken over het kleurgebruik. Zo zijn donkere letters op een lichte achtergrond vaak beter leesbaar dan lichte letters op een donkere achtergrond. Let er ook op dat bepaalde kleurcombinaties moeilijk leesbaar kunnen zijn voor bezoekers die kleurenblind zijn.
Mocht u vragen hebben of willen reageren op dit artikel, neem dan contact op met Thomas Dieben van BeCurious internet & hospitality | "www.curious.nl":http://www.curious.nl/?utm_source=hosman&utm_medium=banner&utm_campaign=hosman09 | 020-3880988 | "thomas@curious.nl":mailto:thomas@curious.nl.
~Dit was het derde artikel uit een reeks van acht artikelen Succes met de hotelwebsite. Vanaf donderdag 8 oktober is het vierde artikel te lezen.~
Usability (3/8)
28 september 2009