Maatschappelijk verantwoord ondernemen; al jaren een thema waarin vele organisaties investeren. Niet alleen draagt het bij aan een betere wereld, ook werkt het zeer positief voor de identiteit van organisatie en individuen. Hoe meer je deze identiteit weet te versterken, hoe meer je zelf gewaardeerd zult worden; een win-win spel dat de moeite waard is om te spelen, weten ze ook bij Novotel Amsterdam City en Mercure Amsterdam City.
Maatschappelijk verantwoord hotellierschap
Deze week zetten de sale afdelingen van Novotel Amsterdam City en Mercure Amsterdam City zich gezamenlijk in voor de Koninklijke Nederlandse Reddings Maatschappij (KNRM). Het doel is om zo veel mogelijk geld op te halen voor deze stichting. Dat doet ze middels de zgn. ‘Captains of Sales’: een battle tussen de sales van diverse organisaties. De deelname eraan is niet opgelegd vanuit de ACCOR groep, maar vanuit de medewerkers zelf. De hotelketen weet dat enthousiaste ambassadeurs zorgen voor de beste resultaten. Niet alleen in termen van blije medewerkers, maar ook in termen van trouwe gasten.
Medewerkers krijgen -dus- heel veel ruimte om kernthema’s van de hotelgroep optimaal tot bloei te laten komen. In dit geval is per vandaag een veiling opgezet om geld op te halen.
En zo behaalt de KNRM succes door andere mensen een heldenrol te laten vervullen; door anderen mee te laten strijden voor een nobel doel. Net zoals de hotels haar gasten op een voetstuk plaatsen vanwege de bijdrage die zij leveren door te kiezen voor een maatschappelijk verantwoord hotel: dankzij jou, gast, wordt de wereld een beetje mooier. Gast blij, hotel blij.
Eigen initiatieven, los van de keten, zorgen voor meer effect
Michelle den Braven, Sales Manager Meetings & Events bij Novotel Amsterdam City en Mercure Amsterdam City: “Accor heeft haar eigen duurzaamheidsprogramma: Planet 21. Hiermee zet zij zich in voor een positieve gastvrijheid. Met Planet 21 heeft de keten ambitieuze doelstellingen opgesteld tot 2020, waarbij de nadruk ligt op vier strategische punten: medewerkers bewust maken, klanten betrekken, samen met partners innoveren en samenwerken met lokale overheden. Accor heeft natuurlijk zelf super mooie acties, maar bovenal worden medewerkers gestimuleerd om zelf bewust bezig te zijn met duurzaamheid. Geertje en ik vonden dat de vier strategische punten mooi samen kwamen bij Captain of Sales, de wedstrijd van de KNRM waaraan wij meedoen om zoveel mogelijk geld binnen te halen. Daarnaast zijn er nog een paar mooie overeenkomsten tussen de KNRM en beide hotels: we zijn continu bezig met het helpen van mensen, gaan 24 uur per dag door en gaan beide tot het uiterste, zij het beide op een heel andere manier. Zelf sloegen we vooral ‘aan’ op de manier van geld inzamelen: deze is net even wat anders is dan ‘normaal’. Het is snel, innovatief en je wordt uitgedaagd om je creativiteit te gebruiken.”
Geertje de Jong, Sales Manager Corporate bij Novotel Amsterdam City en Mercure Amsterdam City, vult aan: “Het mooie van acties als deze is de enorme betrokkenheid van het team. Geen ‘opgelegde KPI’, maar een intrinsiek gemotiveerde actie die in lijn ligt met één van de kernthema’s van de organisatie. De spin-off daarvan is vele malen groter omdat niet alleen de zakelijke netwerken ingezet worden, maar ook de persoonlijke. Het bereik -en daarmee het effect- is dus vele malen groter.”
Meer info over dit initiatief van Novotel Amsterdam City en Mercure Amsterdam City is te vinden op https://www.captainofsales.nl/novotel-mercure-amsterdam-city
Op social is het team te vinden via #costeam16