Vanavond op tv: e-mail

Auteur: Redactie
Technologie 16 februari 2000
Vanavond op tv: e-mail

Veertig kanalen en toch niks op tv? Daarvoor kan de hôtelier zijn gast behoeden, aangezien er steeds meer diensten via het televisietoestel geleverd kunnen worden. Videogames, Internet, een e-mailadres speciaal voor op de hotelkamer; het is allemaal mogelijk. De term ‘betaaltelevisie’ dekt allang de lading niet meer.

Hotel-televisiesystemen worden door aanbieders vaak aangeprezen als middel om zoveel mogelijk rendement uit de hotelkamer te halen. De hôtelier zou flink kunnen verdienen aan de films waarvoor de gast een bedrag van circa fl 20,- per dag betaalt. De vaak kostbare systemen zijn echter niet voor elk hotel weg gelegd. Bovendien hanteren bepaalde aanbieders een 'minimum kijkdichtheid': als de opbrengst daaronder daalt, krijgt het hotel een flinke rekening. Aangezien de lage kijkdichtheid vooral zal optreden in magere tijden, wordt daardoor extra financiële druk op het hotel gelegd. Zo kan betaaltelevisie een strop worden in plaats van een melkkoe.

De praktijk

Gelukkig wordt het aanbod steeds gevarieerder. Er zijn eenvoudige systemen te koop, met basisfunctionaliteit, die betaalbaar zijn voor kleine hotels. Daarnaast worden de uitgebreide systemen zoals die van VMS en Quadriga steeds geavanceerder: het hotelsysteem kan er aan gekoppeld worden, zodat de gast bijvoorbeeld roomservice kan bestellen via de tv. Ook Internet en computerspelen behoren tot de mogelijkheden. De hôtelier kan in principe meeverdienen met de exploitant, maar dat is afhankelijk van het risico dat hij wil lopen, of van de investering die hij wil doen.

Een hotel dat onlangs een nieuw hotel-televisiesysteem in gebruik heeft genomen, is Tulip Inn Naarden. Door de ligging aan de A1 ontvangt het hotel vooral zakelijke gasten. General manager Henk Jan Burgers heeft gekozen voor een uitgebreid interactief systeem, met Internet en e-mail mogelijkheden, van aanbieder VMS. Burgers: ‘Het vorige systeem was net afgeschreven. Het was zo verouderd dat de heren van VMS het wel grappig vonden.’

Om het nieuwe systeem te kunnen implementeren, is het hele kabelnetwerk in het hotel aangepast. Daarnaast zijn 107 kamers uitgerust met een speciale hotel-tv, omdat standaard tv’s geen mogelijkheden bieden voor tweerichtingsverkeer. Om van Internet gebruik te kunnen maken, kunnen gasten de beschikking krijgen over een draadloos ‘infrarood’ keyboard.

In de 'deal' die Burgers heeft gesloten, draagt VMS het merendeel van de investering. Burgers zegt hierover: ‘Waarom zou ik veel geld in een televisiesysteem investeren? Er valt nog zoveel te investeren in het hotel zelf: vernieuwing van het restaurant; uitbreiding van het aantal kamers; uitbouwen van faciliteiten. Ik vind het belangrijker om de gast een systeem te bieden dat qua mogelijkheden voorop loopt, zonder zelf risico te lopen.’

Kernactiviteiten

Ron de Jong en Sjoerd Unger, respectievelijk manager Benelux en account manager bij VMS, lichten hun werkwijze toe. Unger: ‘Wij verdienen onze investeringen terug met de exploitatie van films en Internetfaciliteiten. De interactieve diensten leveren ons geen kwartje op. Onze klant is de hotelgast; de hôtelier zien we als partner, niet als klant, omdat we beide van dezelfde gast leven. Aangezien we zelf uit de hotellerie komen - we zijn allebei f&b manager geweest - spreken we dezelfde taal als de hôtelier.’

VMS legt - in tegenstelling tot Quadriga - geen minimumpercentages op voor de kijkdichtheid, dus de hôtelier loopt geen enkel financieel risico met dit systeem.

Dit alles betekent wel dat een groot deel van de inkomsten van het systeem naar VMS toe gaat. Henk Jan Burgers: ‘Ik zie het systeem vooral als toegevoegde waarde voor de gasten. Als ze horen wat de mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld dat ze kunnen e-mailen, zie je ze soms glimlachen van oor tot oor. Daar gaat het om.’

Het onderhoud en de toelevering van de films worden ook verzorgd door VMS. Het bedrijf houdt alles graag in eigen hand. De Jong: ‘Wij bezitten de expertise op het gebied van de exploitatie van "Inn-room entertainment"; voor het hotel is het normaal gesproken geen kernactiviteit.’

Gebruikersvriendelijk

Zowel voor de aanbieder als voor het hotel is het belangrijk om de gast te bieden wat hij verlangt. Op het dagelijkse programma in Tulip Inn staan twee kanalen met actie- of familiefilms; de andere twee tonen ‘adult entertainment.’ Maar liefst 85% van de hotel-televisiesystemen kijkers blijkt te kiezen voor de pikante films. In het weekeinde, als er minder zakelijke reizigers zijn, verandert de verhouding tot 60-40. Dit gebeurt ook als het filmaanbod ongewoon goed is. Ron de Jong: ‘We moeten per jaar zestig films leveren, maar een kaskraker als "Titanic" komt maar een of twee keer per jaar langs. Dan zijn er nog een stuk of zes “sub-titanics”, dus blijven er meer dan vijftig films over. Dat kunnen nooit allemaal toppers zijn. Maar als er een goede film is, hebben wij hem voordat hij in de videotheek verkrijgbaar is.’

Het systeem is uitermate gebruikersvriendelijk. Met behulp van de afstandsbediening kan de gast - met één druk op de knop - kiezen voor bijvoorbeeld Internet. De hôtelier kan zelf een groot aantal ‘hyperlinks’ (Internetadressen) definiëren waar de gast rechtstreeks naartoe kan gaan. De gast kan desgewenst onmiddellijk een nieuw e-mail adres aanmaken; hij kan vervolgens mailen en gemaild worden.

Kleinere hotels

Het interactieve systeem met Internet waarvoor Tulip Inn gekozen heeft, is alleen rendabel voor hotels met een behoorlijk aantal kamers. Voor hotels met minder dan 25 kamers zijn er weinig mogelijkheden bij de grote aanbieders. Sinds kort is er echter een marktpartij die zich ook richt op kleinere hotels (vanaf 10 kamers): Maxx Pay TV. Deze aanbieder verdient zijn geld niet met de exploitatie van films, maar richt zich puur op de verkoop van zijn systeem. Aangezien Maxx Pay TV werkt met standaard televisies en een kabelnet met eenrichtingsverkeer, zijn de investeringen relatief laag. De hôtelier kan het systeem zelf exploiteren. Interactieve diensten zijn met dit systeem echter niet mogelijk.

Uiteindelijk zal elke hôtelier zelf moeten beslissen wat zijn hotel nodig heeft. Grotere hotels hebben de keuze uit veel opties, maar ook voor kleine hotels komen hotel-televisiesystemen binnen handbereik. Wellicht is e-mail op de hotelkamertelevisie over een tijdje net zo gewoon als de minibar.

HM302000

Overig nieuws