De gemiddelde verkoopprijs van een hotelkamer in Amerika is in de eerste negen maanden van dit jaar met 86 procent gestegen ten opzichte van heel 2009. Waar vorig jaar de gemiddelde hotelkamer nog voor 58.190 dollar van eigenaar wisselde, is dat nu 107.988 dollar. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbedrijf Lodging Econometrics.
*Verdubbeling investeringswaarde*
In de eerste negen maanden van dit jaar werd er al dubbel zoveel geïnvesteerd in hotelvastgoed dan over heel 2009. 4,8 miljard dollar nu in 2010 versus 2 miljard vorig jaar.
*Gewilde objecten*
De nu stijgende prijzen zijn het resultaat van een grote stroom van gewilde hotelobjecten die door nieuw gevormde vastgoedinvesteringsmaatschappijen in de markt worden getrokken. De hotels die deze kapitaalkrachtige samenwerkingsverbanden aantrekken liggen in de belangrijkste hotelmarkten van de VS en zijn ofwel net nieuw gebouwd, of historische luxe-iconen binnen de hotellerie.
*Buy!*
Grootste kopers zijn vastgoedinvesteringsfondsen met 1,9 miljard dollar. Het tienvoudige van wat zij vorig jaar uitgaven. Ze worden op de voet gevolgd door investeringsmaatschappijen (1,3 miljard dollar). Zij gaven dit jaar al drie keer zoveel uit aan hotelstenen ten opzichte van 2009.
*Sell!*
De grootste verkopers zijn private hotelbedrijven en individuele eigenaren. Zij desinvesteren gezamenlijk 2,8 miljard dollar aan hotelvastgoed.
*Nog niet op de top*
De gemiddelde prijs voor een hotelkamer lag in 2007 nog op een top van 119.550 dollar. Vanwege de economische crisis kelderde de verkoopprijs vorig jaar tot de bodemwaarde, om preciezer te zijn; de helft, van dit bedrag.
~Frank Lindner~
Verkoopprijs hotelkamers VS fors gestegen
12 november 2010