2008. Het jaar waarin de financiële crisis begon en het zakendiner plaatsmaakte voor de zakenlunch. Hoe spelen hoteliers in op deze ontwikkeling? Kiezen ze voor een buffet of een menu? En welke trends zijn er wat betreft de hotellunch? We spreken met Harm van Beurden, F&B servicemanager bij Kapellerput Conferentiehotel in Heeze, Nadine Simons, assistent hotelmanager van het in Amsterdam en met Arjan van Dalen, general manager van het Fletcher Zuiderduin Beach Hotel in Westkapelle.
Bij Kapellerput Conferentiehotel in het Brabantse Heeze draaien ze voor een uitgebreid lunchbuffet hun hand niet om. Harm van Beurden, F&B Servicemanager bij dit hotel, vertelt vol enthousiasme over de lunch bij de Kapellerput. “Doordeweeks ontvangen we voornamelijk zakelijke gasten. Zij maken vooral gebruik van het lunchbuffet.”
Variatie
Een gevarieerd aanbod tijdens de lunch is volgens Van Beurden essentieel. “We hebben veel meerdaagse gasten die we dan graag de ene dag ander brood aanbieden dan de andere dag. Ook variëren we op het gebied van salades en bij vleeswaren. Het fruit passen we aan op het seizoen en ook bieden we de ene dag een gebonden soep en de andere dag een bouillon aan.” Gasten kunnen tijdens de lunch ook genieten van een verrassend warm gerecht. “We proberen ook hierbij verschillende gerechten aan te bieden. Zo is er de ene dag een uniek Houben worstenbroodje en kan er op de andere dag een Indiase curry zijn. Alles wordt bepaald door de creativiteit van de koks.” Ook in Westkapelle bieden ze veel variatie voor de lunch. Arjan van Dalen: “Wij bieden alles aan. Van een uitsmijter tot fruits de mer. Wel hebben we gekozen voor een menu in plaats van een buffet. Dit menu bestaat normaal gezien uit twee gangen.”
Duurzaam
Ook duurzaamheid speelt een belangrijke rol. Van Beurden: “We proberen zo min mogelijk voedsel te verspillen. Zo maken we van brood dat over is broodpudding, croutons of soms zelfs toastjes. “ Ook in het Max Brown Hotel in Amsterdam is duurzaamheid belangrijk. “We hebben geen keuken, alleen een
kleine bar en bieden dus geen lunch aan. Wel kunnen gasten genieten van snacks. Dit zijn verschillende zoete en hartige snacks. Ons motto is: gezond en lekker. We bieden dus snacks die gewoon lekker zijn en ook snacks die gezond zijn. We nemen producten af van lokale aanbieders, zoals koekjes van De Koekenbakkers, taarten van Alexandra Zoet en brood van Bakkerij Mama. Zo komt het eten van dichtbij en wordt er niet veel geld besteed aan bijvoorbeeld transport”, aldus Nadine Simons.
Gasten van Max Brown mogen de snacks mee naar hun kamer of mee naar buiten nemen. Ook bij Kapellerput wordt ingespeeld op de wereld buiten het hotel en de vergaderzaal. Harm van Beurden: “We willen zakelijke hotelgasten een moment van ontspanning, een beleving, bieden tijdens de lunch. Daarom serveren we bijvoorbeeld op een mooie koude dag buiten erwtensoep of laten we onze koks buiten de vis roken. Op deze manier zijn de gasten echt helemaal uit de vergadersfeer en hebben ze een moment van ontspanning.”
Vooral Arjan van het Fletcher Zuiderduin Beach Hotel merkt dat de lunch steeds luxer wordt en dat er meer tijd voor wordt uitgetrokken. “Zo’n twee tot drie jaar geleden was vooral het 12-uurtje populair dat in een halfuur geserveerd kon worden. Nu zie je dat er echt zaken gedaan wordt met de lunch en kiezen gasten eerder voor een carpaccio, bouillabaisse of een kleinere versie van het hoofdgerecht. Ook leisuregasten geven steeds meer geld uit voor een lunch. Lichtere en warme gerechten worden ook steeds populairder, de lunch wordt wat dat betreft steeds Belgischer.”
Originele producten
Volgens zowel Nadine als Harm is het belangrijk om producten aan te bieden die gasten thuis niet hebben. Nadine: “Wij bieden producten aan van Favourites Food uit Amsterdam. Deze leverancier biedt gezonde organische dranken en snacks die niet in de supermarkt te koop zijn en zijn dus echt nieuw voor onze gasten.” Harm is erg enthousiast over de jam die aangeboden wordt bij de lunch in zijn Conferentiehotel. “Deze jam is afkomstig van Adriaan de Smaakmaker en wordt op een ambachtelijke manier gemaakt. De bereiding van alle producten vindt plaats achter in de winkel, op originele wijze met alleen natuurlijke ingrediënten en zonder kunstmatige toevoegingen.” In Westkapelle doen de Zeeuwse gerechten het van oudsher goed. “We hebben veel Duitse en Belgische gasten die erg ‘Zeeuwsgezind’ zijn. Alles wat Zeeuws is, is bij hen erg populair. Ook bij de Zeeuwen zelf is dit overigens het geval.” Variatie, duurzaamheid, luxe en langer lunchen. Dat zijn de woorden die bij de lunch van 2015 passen. De lunch is niet langer een ‘tussendoortje’, maar een volwaardig F&B-moment waar u veel rendement uit kunt halen.
Top 10 – lunchtrends
1.Het oog wil ook wat
In de tijd van Instagram en Facebook is hoe een gerecht eruitziet minstens zo belangrijk als hoe het proeft. Zorg er dus voor dat wat u ook in uw hotel aanbiedt, van snack tot warme maaltijd, er aantrekkelijk en hip uitziet.
2.Klein, kleiner, kleinst
In een tijd waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt, stellen gasten kleinere porties, buffetten of gerechten op prijs.
3. Superlunch
Benadruk bij uw lunchgerechten hoe gezond het is. In de tijd van superfoods is een superlunch onmisbaar.
4. Verleid met drank
Bijzondere drankjes, gezonde drankjes, aparte koffiesoorten. De kwaliteit van thee, koffie en sappen wordt steeds belangrijker bij lunches. Bied uw gasten een bijzondere drankervaring en maak zo uw lunch onvergetelijk.
5. Aandacht voor Azië
De Aziatische keuken leent zich perfect voor de lunch. Lichte, smaakvolle gerechten die de lunch net wat meer pit geven dan een broodje kaas.
6. Bitter is beter
Krachtige smaken, dat is waar gasten nu naar op zoek gaan. Bied dus donkere chocolade en sterkere koffie bij een lunch.
7. Voordeel uit voedingstrends
Het Paleo-dieet, een glutenallergie… Het wordt er in de lunchwereld niet makkelijker op. Bied dus vooral keuze aan de gast. ‘Pick-and-choose’ wordt het uitgangspunt.
8. Haal het dichtbij
Duurzaamheid is hot en daar hoort voedsel ‘uit de buurt’ bij. Kies voor een goede inkoopprijs voor uw basisproducten en pak uit met een paar lokale toppers.
9. Menselijke magie
De mensen achter het eten worden anno 2015 bijna beroemdheden. Laat je gasten kennismaken met de makers van de lokale producten die je aanbiedt. Zo krijgt het eten een gezicht en u een tevreden lunchgast.
10. Beleving
Nu er een online wereld is vol met sensatie en verleidingen, moet je lunch een beleving worden. Serveer originele producten met een verhaal en creëer een ‘WOW’-factor.
HM302015